Felefin hulder

Navn: Annbjørg Lien Alder: 28 Yrke: musiker

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Folkemusikkpuritanerne rynket lenge på nesa over henne. I de kretser der rheinlendere sidestilles med boogie-woogie, skurret felelåten til Annbjørg Lien i ørene. Men nasjonens musikkelskere hadde kjapt en annen oppfatning av hennes folkemusikkbaserte lydbilde og trykket jenta fra Mauseidvåg på Sunnmøre til nasjonsbrystet. For plate etter plate fikk hun god kritikk og godt salg.
  • Om hennes tredje album, «Prisme» (1996) het det blant annet at hun bedrev folkemusikk uten bunad, og at hun gjorde nybrottsarbeid innen norsk musikk. I fjor høst vanket selveste kassettavgiftsfondets kjempepris på henne. Nå foreligger det første resultatet av innsprøytingen, og med «Baba Yaga» får hun nok en gang kritikerros for sitt felefine hardingspill.
  • Sin unge alder til tross, hun har også rukket å bli en av våre største ambassadører i det kulturelle utland. Eksportråd og andre slags forvaltere av vårt internasjonale rykte har brukt henne ved flere anledninger. Og hvor hun enn kommer kan scenesjarmen hennes smelte en stein.
  • Men da jenta debuterte i TV som åtteåring, så hun absolutt ikke ut som hun likte å opptre. - Hun spilte likevel på en slik måte at vi ble trollstemte alle mann, forteller Erik Bye til Dagboka. Annbjørg har laget bakgrunnsmusikk til flere av hans dikt, og de har dessuten opptrådt for flere fulle hus sammen. Til og med i Nidarosdomen.
  • Selv karakteriserer hun seg som romantiker. Å drømme seg bort og skape eventyr er for henne en vakker opplevelse. Men selv om romantikken sitter dypt, er dataspill en yndet fritidsbeskjeftigelse for den unge musikeren og komponisten. I den grad hun har fritid. For nå går det slag i slag: Fredag spiller hun med Bukkene Bruse på Rootsfestivalen i Kristiansand, søndag er hun på plass i Odense med eget band. Seinere i måneden lanseres en kunstmappe, som inneholder den siste cd-en, samt trykk av fire norske kunstnere. Og så venter en turné. Neste år skal hun utenlands med bandet sitt, da kommer for alvor resultatene av prisen hun fikk fra kassettavgiftsfondet.
  • - En plateutgivelse er en dokumentasjon. Konsertene er målet for en musiker som meg, sier Annbjørg Lien til Dagboka. Den gode følelsen av å lykkes består først og fremst i kontakten med publikum. Hun setter likevel pris på å få ros for platene sine. Som hun sier:

- Hvilken musiker gjør ikke det?