Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Felles fergefront mot Erna Solberg

Kystfylkene krever fergestøtte fra regjeringen. - Hvis ikke stopper det grønne skiftet opp.

FELLES FRONT: Bjørn Inge Mo, fylkesrådsleder i Troms og Finnmark , Tomas Norvoll, fylkesrådsleder i Nordland, Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland, Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, Tove-Lise Torve, fylkesordfører i Møre og Romsdal, Bent-Joachim Bentzen, fylkesråd for samferdsel i Nordland og fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal Per Vidar Kjølmoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
FELLES FRONT: Bjørn Inge Mo, fylkesrådsleder i Troms og Finnmark , Tomas Norvoll, fylkesrådsleder i Nordland, Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland, Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, Tove-Lise Torve, fylkesordfører i Møre og Romsdal, Bent-Joachim Bentzen, fylkesråd for samferdsel i Nordland og fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal Per Vidar Kjølmoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Over natta fra nyttår økte fergetakstene kraftig i en rekke kystfylker.

Blant annet Nordland, Troms og Finnmark, i Rogaland, Vestlandet og Møre og Romsdal. Enkelte familier fikk økt sine månedlige utgifter med flere tusen kroner og det har ført til fergeopprør over hele kysten.

Nå går en rekke kystkommuner og Kommunenes Sentralforbund til felles front mot regjeringen og Stortinget.

De krever at staten tar en større del av den økonomiske byrden de mener kommer med omstillingen til elferger.

- Over tid har det oppstått en situasjon for ulike fylker med fergestrekninger, der kostnadene med å drive ferge har økt mye mer enn inntektene fra staten. Gapet mellom inntektene og kostnadene har blitt stadig Større. For Møre- og Romsdal ligger det nå på mellom 180- 200 millioner kroner i året. For en fylkeskommune er det veldig mye penger, sier fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen (Ap) til Dagbladet.

Han sier fylket har måttet kutte på kultur, skoler og vei, i tillegg til å sette opp prisen.

INGEN LØFTER: Knut Arild Hareide (KrF) og Linda Hofstad Helleland besøkte denne ukk Møre- og Romsdal for å møte fergeopprørerne Foto: NTB Scanpix
INGEN LØFTER: Knut Arild Hareide (KrF) og Linda Hofstad Helleland besøkte denne ukk Møre- og Romsdal for å møte fergeopprørerne Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Må ha med regjeringen

På en pressekonferanse klokka 11 fortalte de ulike fylkesordførerne om hvor avhengige de er av fergene, og at de har elektrifisert dem for å bidra til det grønne skiftet og å nå Norges klimamål. I Møre- og Romsdal er det familier som har fått økte utgifter på 120 000 kroner for å komme seg på jobb.

- Det sier seg selv at det går ikke, sier Kjølmoen.

- Fylkene har tatt regjeringen på alvor og leverer på klimamålsatsingen ved å satse på elferger. Her fortjener fylkene ros for jobben de har gjort. Men midlene fra staten for å kompensere for merkostnaden for å ha den beste teknologien dekkes ikke inn av staten. Vi har tatt opp dette igjen og igjen og igjen, sa Gunn Marit Helgesen i KS, som kom med en klar advarsel om at det nå må på plass mer statlig finansiering.

- Uten dette vil ikke fylkene kunne satse på grønn teknologi.

Ingen løfter

- Vi tror løsningen handler om en dialog med regjeringen og de som sitter med makta. Vi er nødt til at regjeringen er med på å finansiere kostnadsøkningen som skyldes overgangen til nullutslippsferger, sier Kjølmoen .

Fylkene vil gå sammen i felles front.

- Det første vi gjør er å bli enige om et kunnskapsgrunnlag. Vi vil på en nasjonal fergekonferanse vil vi legge fram faglige beregninger på situasjonen, slik at alle kan bli enige om virkelighetsbildet. Uten det kommer vi ikke videre, sier politikeren fra Møre- og Romsdal, der fergeopprøret mot prisene har vært størst.

Han sier han er helt sikker på hva som er årsaken til prisøkningen.

- Vi har sett hvor hullet i pengesekken er. Kostnadene ved å drive fergene har siden 2013 økt med 60 prosent, mens økningen i realverdien av inntektene fra staten på dette er seks prosent. Over tid blir det et veldig stort gap,

Han har akkurat hatt besøk av den ferske samferdselsministeren Knut Arild Hareide (KrF) og den distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H), men de ga ingen løfter, sier fylkespolitikeren.

Han er likevel mer fornøyd med måten de ble møtt på enn de tidligere signalene fra regjeringen.

- De møtte oss på en annen måte enn tidligere samferdselsminister, og statsminister Erna Solberg har gjort tidligere. Da var tonen at dette måtte fylkene ordne selv med prioriteringer. Nå ble vi i det minste møtt med ministere som var opptatt av å høre på hva vi har og si og lære. Så håper vi at det kommer noe konkret etter hvert, sier han.

Ingen løfter

Det var Jon Georg Dale (Frp) som var samferdselsminister fram til Frp gikk ut av regjering for to uker sida. Dale mente det var fylkespolitikerne som måtte ta ansvar for dette.

Lokalt er det kommet krav om at staten må inn med penger gjennom det reviderte nasjonalbudsjettet i mai. Hareide ville ikke løve dette da han møtte fergeopprørerne onsdag.

– Men hvis jeg ikke hadde ment at jeg kunne gjøre noe, hadde jeg nok heller ikke tatt turen i dag, sa han til NTB.