Felles regler for nett-markedsføring

De nordiske forbrukerombudene har utarbeidet felles regler for markedsføring på internett. De har også vedtatt særskilte anbefalinger om markedsføring rettet mot barn og unge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dokumentet «Felles holdning til handel og markedsføring på Internett og tilsvarende kommunikasjonssystemer» understreker forbrukerombudene at forbrukernes tillit er en forutsetning for at internett skal bli betraktet som et seriøst medium.

- Markedsføringsmateriale bør kunne atskilles fra annet materiale. Dessuten bør den næringsdrivende i tydelig og oversiktlig form gi alle relevante opplysninger, slik at forbrukeren er i stand til å vurdere den markedsførte tjenesten og eventuelle tilbud, heter det i det nordiske regelverket.

Forbrukerombudene mener at de næringsdrivende ikke bør benytte hyperlenker til materiale som ikke lever opp til lovgivningen i det gjeldende nordiske land.

Når det gjelder markedsføring rettet mot barn og unge, peker forbrukerombudene på at den bør være utformet slik at målgruppene også oppfatter den som markedsføring. Dessuten bør ikke barn og unge gis forventninger om en eller annen form for belønning for å oppholde seg eller delta i aktiviteter på internett.

(NTB)