DØDSULYKKE: Fem personer døde da en veteranbil krasjet i en fjellvegg på vei ned fra Gaustadtoppen mor Rjukan søndag. Bilen ble kjørt til vegstasjonen på Notodden i løpet av natten.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
DØDSULYKKE: Fem personer døde da en veteranbil krasjet i en fjellvegg på vei ned fra Gaustadtoppen mor Rjukan søndag. Bilen ble kjørt til vegstasjonen på Notodden i løpet av natten. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Fem døde - obduksjons­rapporten gir «ingen umiddelbare svar»

Politiet fortsetter sine undersøkelser etter dødskrasjet på Rjukan søndag.

Fem personer mistet livet da en Cadillac coupe fra 1959 braste inn i fjellveggen i den siste hårnålssvingen i den bratte Svineroiveien, som forbinder Rjukan og Gaustatoppen.

Ikke siden 2011 har like mange omkommet i én kollisjon.

- Vi har i dag mottatt en foreløpig obduksjonsrapport. Den gir ikke noen umiddelbare svar på årsaken til ulykken, sier etterforskningsleder Robert Strand ved Rjukan politistasjon i en pressemelding.

En utvidet obduksjonsrapport vil komme seinere, men det tar noe tid, opplyser politiet.

- Vil ta tid

Framover vil politiet i samarbeid med Statens Vegvesen og Statens havarikommisjon for transport undersøke bilen.

- Dette arbeidet vil ta tid. Det er derfor for tidlig å si noe om årsak til ulykken. Samtidig har vi nå gjennomført mange avhør, og har dannet oss et bilde av hva som har skjedd, sier Strand.

Politiet, Statens vegvesen og Statens havarikommisjon skal undersøke dødskrasjet videre. De vil nå blant annet undersøke bremsespor og andre aspekter ved kollisjonen. Ulykkesbilen undersøkes ved Notodden trafikkstasjon.

- Hadde ikke bilbelte

Allerede i går kunne imidlertid Statens vegvesen opplyse om at veteranbilen ikke hadde montert setebelter.

- Det var ikke montert sikkerhetsbelter i bilen, sa seniorrådgiver Kirsti Huserbråten i Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) i Region sør, til Varden etter at det var blitt gjennomført tekniske undersøkelser av bilen. .

Det er ikke krav om bilbelte i biler fra før 1971. Ulykkesbilen har heller ikke vært innkalt til periodisk kjøretøykontroll.

- Det kravet gjelder ikke for biler produsert før januar 1960, sier Huserbråten til avisa.

Politiet, Statens vegvesen og Statens havarikommisjon skal blant annet undersøke bremsespor og andre aspekter ved kollisjonen. Ulykkesbilen undersøkes ved Notodden trafikkstasjon.