FEM DØDE: Fem personer døde da Cadillacen krasjet i fjellveggen i en hårnålssvingen på Svineroiveien på vei ned fra Gaustatoppen mot Rjukan. Bilen hadde ikke montert sikkerhetsbelter.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FEM DØDE: Fem personer døde da Cadillacen krasjet i fjellveggen i en hårnålssvingen på Svineroiveien på vei ned fra Gaustatoppen mot Rjukan. Bilen hadde ikke montert sikkerhetsbelter. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Fem døde: Ulykkesbilen hadde ikke bilbelter

Rjukan-ulykken er den dødeligste på norske veier siden 2011.

Ikke siden 2011 har like mange omkommet i én kollisjon som på Rjukan søndag.

Fem personer døde da en Cadillac coupe fra 1959 braste inn i fjellveggen i den siste hårnålssvingen i den bratte Svineroiveien, som forbinder Rjukan og Gaustatoppen.

Statens vegvesen har nå gjort tekniske undersøkelser av bilen. Den viser at bilen, en Cadillac coupe fra 1959, ikke hadde montert setebelter.

KOLLISJON: Det er ikke synlige bremsespor på ulykkesstedet ved Rjukan. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KOLLISJON: Det er ikke synlige bremsespor på ulykkesstedet ved Rjukan. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

- Det var ikke montert sikkerhetsbelter i bilen, sier seniorrådgiver Kirsti Huserbråten i Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) i Region sør, til Varden.

Ikke krav til bilbelte

Politiet, Statens vegvesen og Statens havarikommisjon skal undersøke dødskrasjet videre. De vil nå blant annet undersøke bremsespor og andre aspekter ved kollisjonen. Ulykkesbilen undersøkes ved Notodden trafikkstasjon.

Det er ikke krav om bilbelte i biler fra før 1971. Ulykkesbilen har heller ikke vært innkalt til periodisk kjøretøykontroll.

- Det kravet gjelder ikke for biler produsert før januar 1960, sier Huserbråten til avisa.

Politioverbetjent Robert Strand sier til Dagbladet mandag ettermiddag at politiet ikke vet noe nytt om hendelsesforløpet, utover det som kommer fram i Statens vegvesens rapport. Det er tatt en rekke vitneavhør, samtidig som teknikere har saumfart kollisjonsstedet.

Kirsti Huserbråthen sa til Dagbladet tidligere i dag at de har vært på stedet siden søndag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har nå en person på stedet som inngår i den lokale ulykkesgruppa. Vi vil hjelpe til å sammenfatte foreløpige funn. Det handler om å sikre spor, undersøke bilen og få rede på så mye som mulig om ulykken, sier hun til Dagbladet.

Sjelden ulykke

- Det er en gammel bil, som ikke er noen fordel når du krasjer i en fjellvegg. En av de desidert viktigste årsakene til at vi nå har få ulykker, er at vi har utrolig god teknologi og sikkerhet i nyere biler, sier hun.

Statens vegvesen kom på dagen for ulykken med en foreløpig rapport om sommerulykkene. Den viste at 30 personer mistet livet på norske veier i månedene juni, juli og august, to færre enn i de tre sommermånedene i fjor.

September fikk imidlertid en vond start med fem drepte i en singelulykke.

- Denne ulykken gjorde at statistikken for antall drepte fikk en brå knekk oppover. Det er veldig sjeldent at så mange dør, sier hun.

Havarikommisjonen vurderer sak

Statens havarikommisjon vurderer også å åpne undersøkelse av ulykken.

- Vi er på stedet, og har vær tre personer der siden i går kveld. Vi henter inn informasjon om både veistrekningen og kjøretøyet. Vi vil ganske raskt beslutte om vi åpner sak eller ikke. Hovedårsak til at vi er inne i saken nå, er alvorlighetsgrad og hendelsforløpet, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum til Dagbladet.

Ifølge Mellum har det ikke vært en dødligere ulykke på norske veier siden januar 2011, da fem personer omkom i en kollisjon mellom en buss og to personbiler i Lavangsdalen i Troms.

- Det er heldigvis veldig sjeldent vi har sånne ulykker i trafikken. Om vi gransker denne saken, vil vi undersøke alle forhold som har påvirket ulykken, arsåken til den og konsekvenser, sier Mellum.