Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fem fly på bakken: - Kritisk

Fem av Babcocks nye ambulansefly settes på bakken på grunn av tekniske uregelmessigheter. Dermed er tjenesten nesten halvert.

- KRITISK: SV-nestleder Kirsti Bergstø omtaler situasjonen som kritisk. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
- KRITISK: SV-nestleder Kirsti Bergstø omtaler situasjonen som kritisk. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer

Lørdag melder Luftambulansetjenesten at fem av Babcocks nye ambulansefly tas ut av tjeneste etter tekniske uregelmessigheter. Dermed gjenstår det bare seks operative fly, og tjenesten er nesten halvert.

I tillegg har Babcock økt sikkerhetsmarginen for bruk av de operative flyene. Dette gjør de ved å sette strengere krav til sikt, friksjon og maksimal sidevind ved landing, ifølge Luftambulansetjenesten.

Overfor VG omtaler SV-nestleder og tidligere stortingsrepresentant fra Finnmark, Kirsti Bergstø, situasjonen som kritisk.

- Det er en total kollaps av beredskapen i nord nå, situasjonen er kritisk. Dette er helseminister Bent Høies verk, han må komme seg på jobb og sette inn akutte tiltak, sier hun.

Konsekvenser

- Sikkerheten kommer alltid først, og vi har derfor besluttet å sette de fem flyene som har opplevd uregelmessigheter på bakken inntil vi har hatt en teknisk gjennomgang av dem, sier sjef for flyoperasjoner Hans Skog-Andersen i Babcock, ifølge NTB.

Dette medfører at basene i Tromsø og Bodø er av beredskap inntil videre. I tillegg er dagflyet fra Alta av beredskap. Fagdirektør Geir Tollåli sier at sykehusene er bedt om å sette inn ekstra ambulanser ved behov.

Flyfabrikken er tilkalt for å bistå i arbeidet med å finne årsaken til uregelmessighetene.

Uregelmessigheter

I en pressemelding klargjør Babcock hva de mener med tekniske uregelmessigheter:

  • Pilotene har opplevd uregelmessigheten som en vridning i flyet som varer noen sekunder, men datautskriften fra de aktuelle flyene viser at det ikke er feil på motoren.
  • Babcock har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing.
  • Denne uregelmessigheten ble første gang identifisert i august, og siden da har det vært jobbet med å finne en løsning.
  • Det er gjort korrigerende tiltak etter anbefaling fra flyfabrikant og motorfabrikant. Flyene ble da justert og sjekket.
  • Det ble gjennomført flere egne verifikasjonsflyvinger etter at flyene var justert og sjekket, og det var ikke mulig å gjenskape vridningen.
  • Da uregelmessigheten kom tilbake, besluttet Babcock å sette flyene hvor uregelmessigheten er identifisert, på bakken.

«Uheldig»

Administrerende direktør i Luftambulansetjenesten omtaler situasjonen som «uheldig», og varsler at Babcock vil følges tett fram til flyene er operative igjen.

Luftambulansetjenesten har varslet sine helikopterbaser, Forsvaret og Hovedredningssentralen om økt behov for å bruke helikopter til pasientoppdrag der hvor det er vanskeligheter med å lande fly.

I tillegg har Babcock to fly tilgjengelige i Sverige, som kan benyttes ved behov. Luftambulansetjenesten vurderer fortløpende om det er nødvendig å leie inn andre luftambulanseressurser« dersom Babcock ikke rask finner en løsning som gjør at flyene kan brukes som normalt igjen», skriver de i pressemeldingen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media