I LUFTA:  Et SAS-fly av typen CRJ-900 inn for landing på Kastrup i København mens en SAS' Airbus 340-313X står på "parkeringen" på rullebanen. Illustrasjonsfoto: Johan Nilsson, TT/NTB Scanpix.
I LUFTA: Et SAS-fly av typen CRJ-900 inn for landing på Kastrup i København mens en SAS' Airbus 340-313X står på "parkeringen" på rullebanen. Illustrasjonsfoto: Johan Nilsson, TT/NTB Scanpix.Vis mer

Fem innstilte SAS-fly så langt - men 120 i Sverige

Norsk SAS-pilotstreik etter meklingsbrudd i natt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flygerne i SAS har i natt fortsatt meklingen hos Riksmekleren og etter at fristen utløp ved midnatt ble ny frist satt til klokka åtte.

Ved 07.30-tiden er fire av 15 SAS-avganger fra Gardermoen til Aranda ved Stockholm innstilt - 08.35, 09.20, 12.50 og 15.20.

Også 09.25-avgangen fra Gardermoen til Riga er innstilt.

Det er foreløpig ingen innstilte avganger fra Trondheim, Bergen og Stavanger.

Interkontinentale avganger fra Norge går ofte via Stockholm eller København. Torsdag morgen er en SAS-avgang fra København til San Francisco innstilt.

10 - 11 timers arbeidstid

Ifølge SAS-flygernes representant Rune Sundland er det blant annet konflikt om sammenhengende arbeidstid og flytid som har utløst streiken.

SAS-flygerne har nå som hovedregel 10 timers flytid etterfulgt av ett døgns hvile på oversjøiske flyginger. SAS ville først øke flytiden til 11,5 timer, men reduserte til 11 timer.

Da ville flygerne ha mer enn 24 timers hviletid, en arbeids- og hvileendring som blant annet ville gitt utslag på turer mellom Skandinavia og San Francisco, sier Sundland til TV 2 Nyhetskanalen.

Pressekontakt Knut Morten Johansen i SAS sier til Dagbladet at det foreløpig ikke er noen fly som er innstilt som følge av streikende piloter.

- Det ble nettopp forhåndskanselert noen flyvninger for å lage større forutsigbarhet for våre passasjerer, sier pressekontakt Knut Morten Johansen i SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg vil norske passasjerer som reiser til Sverige og norske passasjerer som skal reise til andre verdensdeler kunne bli rammet. Noen av disse går ut fra Stockholm og andre går fra København med svenske piloter.

Brudd I Sverige har meklingen mellom de svenske pilotene og SAS fått ny deadline til klokka 08 i dag, med i går og i dag er i alt 120 SAS-avganger fra Sverige innstilt av frykt for at fly og mannskap skal være på feil sted dersom det blir storstreik i Sverige, melder Dagens Nyheter.

Det er klart at situasjonen i Sverige etter hvert vil påvirke SAS-kunder som skal til eller fra Sverige.

Etter det Dagbladet får opplyst ble det grytidlig torsdag morgen brudd i forhandlingene for de norske pilotene.

- Vi fikk et ultimativt forslag klokka 03.00. Det var deres forslag eller ingenting, sier Rune Sundland, leder i Norske SAS-flygeres Forening (NSF) til Dagbladet.

- De har satt oss i en situasjon der vi sto tariffløse hvis vi ikke godtok deres tilbud, og det er uakseptabelt, sier Sundland til Dagbladet.

Det er Norsk Cockpitforbund som fører meklingen for Norske SAS-flygeres Forening (NSF). Motparten representeres ved NHO Luftfart.

Streik
Partene forhandler om å få på plass en helt ny tariffavtale for flygerne i NSF.

Etter bruddet i forhandlingene blir seks norske flygere tatt ut i streik fra torsdag morgen.

- Jeg er veldig skuffet, ikke minst over framgangsmåten til selskapet der det trues med en dårligere avtale. Det er en framgangsmåte som ikke hører hjemme i slike forhandlinger, sier Sundland til Dagbladet.

- Hva skjer videre?

- Nå står vi i konflikt. Vi vil holde dette mellom oss og selskapet og det betyr at vi tar ut et begrenset antall medlemmer i streik. Dette vil neppe ramme flytrafikken i Norge det neste døgnet, sier Sundland.

Opptrapping I første omgang tas seks flygere på SAS sitt langrutenett ut i streik fra og med 21. mai, med gradvis opptrapping gjennom pinsehelgen.

I verste fall kan samtlige 312 flygere tas ut i streik, opplyser Sundland til Dagbladet.

- Hvis vi ikke får til en løsning, så må vi øke trykket. Da risikerer vi at en betydelig mengde tas ut i streik og kanskje alle våre piloter. Det er kanskje for tidlig å si noe om nå, men rammes også Sverige kan i ytterste konsekvens 700 til 800 piloter tas ut i streik, sier Sundland.

SAS: må forenkle Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at konflikten med pilotene i hans selskap er ganske ulik bakgrunnen for flygerstreiken i Norwegian tidligere i år.- Men det er ett fellestrekk: begge selskap for behov for forenkling og fleksibilitet i arbeidsavtalene. Meklingen med pilotene i SAS har ikke dreid seg om lønn eller pensjon. Men skal SAS overleve med norske arbeidsvilkår, er det nødvendig med en større fleksibilitet i avtalene, sier Johansen til TV 2 Nyhetskanalen.

SKUFFET:
Rune Sundland fra Norsk Cockpit Forbund.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
SKUFFET: Rune Sundland fra Norsk Cockpit Forbund. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer