MILLIONBOT: Uber Norge og Uber International har samlet fått et forelegg på fem millioner kroner for å ha brutt yrkestransportloven i Norge. Norges-sjef Carl Edvard Endresen sier nei til å vedta forelegget. Dermed ender saken i retten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MILLIONBOT: Uber Norge og Uber International har samlet fått et forelegg på fem millioner kroner for å ha brutt yrkestransportloven i Norge. Norges-sjef Carl Edvard Endresen sier nei til å vedta forelegget. Dermed ender saken i retten. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Delingsøkonomi

Fem millioner i bot til Uber

Politiet mener taxitjenesten Uber bryter loven. Saken ender i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Transportnettverkselskapet Uber har fått et forelegg på til sammen fem millioner kroner, fordelt på to selskaper, for brudd på yrkestransportloven.

Oslo politidistrikt viser til at Uber har drevet persontransport uten nødvendige løyver, og har ilagt det norske selskapet Uber Norway et forelegg på 2, 5 millioner, og det samme til det internasjonale Uber BV. Det bekrefter Uber overfor Dagbladet.

- Må endre loven

- Vi er skuffet, men ikke overrasket. Forelegget understreker det prekære behovet for å modernisere det norske regelverket. Ingen er tjent med et så uklart regelverk, sier Ubers Norges-sjef Carl Edvard Endresen til Dagbladet.

Han sier det ikke er aktuelt å godta forelegget. Dermed ender saken i retten.

Dagbladet har ikke lyktes å få en kommentar fra Oslo-politiet onsdag kveld.

Endresen mener det ikke er et spørsmål om, men når loven for yrkestransport endres i Norge.

Han viser blant annet til det regjeringsoppnevnte delingsøkonomiutvalget som la fram innstilling i februar i år. Flertallet anbefalte at løyvekravet fjernes. De mener «dagens drosjeregulering ikke fungerer tilfredsstillende ettersom regelverket forhindrer nyetableringer og bidrar til en begrensing av konkurransen i markedet.»

Venter på Erna og Siv

Regjeringen har ennå ikke trukket sin konklusjon.

EFTAs overvåkingsorgan ESA har også påpekt at barrieren for å få drosjeløyve i Norge er for høy, og krever at Norge endrer ordningen. ESA mener bestemmelsene i yrkestransportregelverket hindrer retten til fri etablering. Heller ikke her har regjeringen kommet med tilsvar. Regjeringen har fått utsatt fristen fra juni til 27. oktober,

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er optimistiske på vegne av disse prosessene som pågår. Det vi er ute etter, er at man på sikt får på plass en god transportlovgivning i Norge som fremmer både innovasjon, mobilitet og konkurranse. Nå er lovverket uklart og utdatert, sier Endresen.

- Trygg og rimelig transport

- Vi gikk inn i Norge for å gi et bedre transporttilbud til befolkningen. Det har gått over all forventning. Over 280 000 mennesker i Norge har lastet ned appen og registrert seg som Uber-brukere, og det er hundrevis at partnersjåfører som bruker appen og dermed tjener litt ekstra. Det er en ordning som bidrar til bedre mobilitet i Oslo og, håper vi, i andre byer etter hvert. Gjennom Uber-appen tilbys trygg, enkel og rimelig transport, sier Endresen.

Uber-appen ble lansert i Norge i desember 2014. Bymiljøetaten valgte umiddelbart å anmelde Uber for brudd på yrkestransportloven.

- Det er vår vurdering at de ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i Oslo kommune, sier etatsdirektør Hans Edvartsen da. Også Norges Taxiforbund har anmeldt Uber.

- Ulovlig

Også daværende statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp) slo fast at Ubers virksomhet var i strid med loven.

- Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sa Hoksrud til E24 da Uber ble lansert.

Året etter anmeldte Norges Taxiforbund 105 Uber-sjåfører til politiet for brudd på Yrkestransportloven. Da opplyste Taxiforbundet at over 100 Uber-sjåfører var blitt bøtelagt siden etableringen i 2014.

NHO-sjef tok Uber

Men i forkant av NHO-konferansen i januar i 2016 satte NHO-sjef Kristin Skogen Lund seg i en Uber-bil. Daværende LO-leder Gerd Kristiansen ble provosert.

- Jeg vet det vil kunne provosere mange, men jeg gjør det fordi jeg mener det er på tide å løfte debatten om Uber og delingsøkonomiens framvekst. Det eneste som er helt sikkert er at den kommer og at man ikke kan stanse utviklingen, sa Skogen Lund til VG.

Uber Norway er registrert som aksjeselskap i Brønnøysundregistrene. I Norge hadde Uber registrerte driftsinntekter på 5,7 millioner i 2015.

Per juni 2016 var det 38 000 aktive passasjerer, det vil si personer som hadde brukt Uber i løpet av de tre siste månedene, går det fram av NOU-rapporten om delingsøkonomien. På det tidspunktet var det i underkant av 500 sjåfører.