Fem nesten-ulykker på tre dager

Forsvaret og Luftfartsverket får beinhard kritikk etter fem nestenulykker under den internasjonale militærøvelsen Strong Resolve i mars i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere titalls mennesker var i livsfare da jagerfly og militære helikopter fløy uforutsigbart og altfor nær sivil flytrafikk under øvelsen. Fire av de fem hendelsene var alvorlige, med reell kollisjonsfare. Dårlig kommunikasjon og brudd på reglene for øvelsene fra det militæres side var årsaken til de fleste hendelsene.

8. mars 2002, 09.48:

Et Super Puma-helikopter fra Helikopterservice var på vei fra Kristiansund til leteriggen Regalia. Det var seksten passasjerer og et mannskap på to om bord. To jagerfly fra det italienske luftforsvaret kom nordfra i omtrent 500 meters høyde, og passerte 50 meter fra helikopteret.

8. mars, 09.59:

De samme to AMX-ene fra Italia kommer altfor nær et annet Super Puma fra Helikopterservice på vei fra riggen Njord A til Kristiansund. Jagerflyene kom bakfra og passerte 400 meter under helikopteret.

9. mars, 09.25:

Jagerflyene ville drive angrepstrening i området, men ble nektet av flygelederen. Pilotene fikk beskjed om å fjerne seg fra området, men svarte ikke på oppkallet. Et Boeing 737-fly fra det italienske flyselskapet Pan Air tok i samme øyeblikk av fra Værnes, og kom etter kort tid dit de fire jagerflyene befant seg. Flygelederen kalte opp jagerne igjen, men de fortsatte å operere inne i Værnes' kontrollsone, med stup og stigninger. Flygelederen prøvde alle frekvenser, uten å få kontakt. Samtidig kom både et SAS-fly og et småfly for nær jagerflyene. Til slutt fikk flygelederen kontakt på en annen kanal, og ba jagerflyene forlate området, noe de endelig gjorde.

9. mars, 10.59:

To LearJet-fly for elektronisk krigføring fra det amerikanske forsvaret sirkler nord for Værnes flyplass. Ved en justering av høydemålerne havnet de to flyene ved en feil inne i et aktivt øvelsesområde der en rekke jagerfly befant seg. Det gikk ikke lang tid før de rapporterte til flygelederen:

- Går ned til 19000 fot for å komme ut av boksen. Vi hadde nesten en kollisjon her.

10. mars, 11.57:

Et Super Puma-helikopter fra Helikopterservice, to F-16-jagerfly, ro russiske militærfly og et Sea Hawk-militærhelikopter var involvert i denne doble nestenulykken.

Super Pumaen tok av fra Draugen-plattformen mot Kristiansund. Samtidig øvde de to norske F-16 på å avskjære de russiske jagerne i luftrommet i nærheten. Like etter avgang snudde jagerflyene i retning helikopteret, som fikk umiddelbar beskjed fra flygelederen om å lande på Draugen igjen. Like etter, ut av det blå, passerte et militært Sea Hawk-helikopter rett i nærheten. Dette helikopteret hadde verken militære eller sivile flygeledere noen kjennskap til.

- Fartøysjefen i Helikopterservices helikopter rapporterte at situasjonen føltes svært ubehagelig, står det i rapporten.

GANG PÅ GANG: Seks jagerfly av typen AMX fra det italienske luftforsvaret var involvert i tre nestenulykker i lufta under øvelsen Strong Resolve 2002.