Fem rikinger stakk av med livbåt som kunne ha reddet 28 andre

Unik og gripende overlevelseshistorie fra Titanic publisert for første gang siden ulykken inntraff for nesten 100 år siden.

OVERLEVDE: I et unikt brev skriver Laura Francatelli (nr. 2 fra høyre) hvordan de rike reddet seg selv fra Titanic. Til venstre for henne står arbeidsgiverne hennes, Lady Lucy Duff-Gordon og baronett Sir Cosmo Duff-Gordon. På bildet har de blitt reddet av skipet Carpathia. Foto: AP Photo/Scanpix
OVERLEVDE: I et unikt brev skriver Laura Francatelli (nr. 2 fra høyre) hvordan de rike reddet seg selv fra Titanic. Til venstre for henne står arbeidsgiverne hennes, Lady Lucy Duff-Gordon og baronett Sir Cosmo Duff-Gordon. På bildet har de blitt reddet av skipet Carpathia. Foto: AP Photo/ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): I et helt unikt brev skriver Laura Francatelli fra London at hun kunne høre 1500 passasjerer gråte og skrike for livet, mens de rike ble prioritert i de halvfulle livbåtene den skjebnesvangre aprilnatta i 1912 da Titanic sank.

Francatelli reiste sammen med baronett Sir Cosmo Duff-Gordon av Halkin og kona Lady Lucy Christiana som hans sekretær, og var 31 år da tragedien skjedde, skriver BBC.

Vurderte ikke å dra tilbake Sir Cosmo var blant mange menn fra første klasse som fikk forlate Titanic i livbåter, til tross for kaptein Edward Smiths regel om at kvinner og barn skulle forlate først. Mange kvinner og barn som var passasjerer på tredje klasse fikk aldri muligheten til å være med fordi livbåtene befant seg på området for første klasse, der tredje klasse-passasjerer ikke var tillat.

I det gripende brevet beskriver Francatelli hvordan hun og sine arbeidsgivere tok seg om bord den siste livbåten og forlot det synkende skipet med bare fem passasjerer og besetningen på sju - selv om livbåten hadde kapasitet til 40 mennesker. Hun skriver videre at de ikke engang vurderte å dra tilbake for å plukke opp overlevende.

Betalte blodpenger Baronetten skal ha betalt besetningen på båten fem pund - tilsvarer 300 britiske pund og nesten 3000 norske kroner i dag - for å ha reddet deres liv. Pengene sees i dag på som blodpenger.

- Man har sett mange dokumenter som nevner episoden, men aldri før har man fått servert så mange sterke detaljer. Brevet forteller at Lady Duff var sjøsyk hele tiden, om hvordan livbåten gikk opp og ned, om skrikene, sier Andrew Aldridge til nyhetsbyrået AP.

SANK: Her forlater Titanic Southampton i England og setter kurs mot New York i USA. Så langt kom det aldri. Sent på kvelden 14. april 1912 traff den et isfjell, og over midnatt 15. april sank skipet. Arkivfoto: AP Photo/Scanpix
SANK: Her forlater Titanic Southampton i England og setter kurs mot New York i USA. Så langt kom det aldri. Sent på kvelden 14. april 1912 traff den et isfjell, og over midnatt 15. april sank skipet. Arkivfoto: AP Photo/Scanpix Vis mer

Han skal aksjonere bort brevet 16. oktober i år og, tror brevet vil gå for mellom 10 000 og 15 000 pund - mellom 90 000 og 140 000 norske kroner.

Han er ikke overrasket over at Francatelli omtaler Sir Cosmos betaling av besetningen som noe han gjorde av sin godhet.

- Vi synker. - Tull! Laura Francatelli skriver at hun måtte vekke arbeidsgiveren sin da hun merket at det kom vann inn i lugaren.

- En mann kom til meg og sa jeg måtte kle på meg en redningsvest mens han forsikret meg om at de bare tok forhåndsregler og at jeg ikke måtte bli skremt. Da vi kom på det øverste dekket ble livbåter senket på styrbord side. Jeg merket at sjøen var nærmere enn den hadde vært på dagen og jeg sa følgende til Sir Cosmo Duff Gordon: «Vi synker», og han svarte «Tull! Kom hit».

De tre ble først nektet å gå om bord en livbåt fordi menn ikke var tillatt. Men deretter ble de tilbudt plasser på en mindre robåt.

HELT UNIKT: I dette unike brevet framkommer det hvordan passasjerer på første klasse forlot Titanic uten å snu for å se etter overlevende. Foto: AP Photo/Scanpix
HELT UNIKT: I dette unike brevet framkommer det hvordan passasjerer på første klasse forlot Titanic uten å snu for å se etter overlevende. Foto: AP Photo/Scanpix Vis mer

- Det var ingen kvinner i nærheten akkurat da. Skipsoffiseren så oss og beordret oss om bord. Da sa vi at vi bare ville dra om Sir Cosmo også fikk komme om bord. Akkurat da de senket livbåten kom to amerikanske gentlemen om bord og skipsoffiseren ga oss ordre om å ro langt bort fra skipet.

Hørte ropene, men snudde ikke - Jeg hørte det var snakk om sugeeffekten hvis Titanic sank, men jeg vet ikke hvem som deltok i samtalen.

Francatelli skriver de var «langt unna» da akterdekket gikk opp i lufta og deretter knakk på midten.

- Det var en forferdelig romling da hun sank. Så kom ropene. Jeg vet ikke hvor lenge det varte.

Hun skriver videre om hvordan de overlevende la seg på bunnen i båten for å holde seg varme til de ble reddet to timer senere av skipet Carpathia.

Vis mer

Brevet ble gitt som bevis til den britiske havarikommisjonen som gransket tragedien som inntraff 14. april 1912.

Francatelli døde i 1967. Samlere fikk tak i brevet kort tid etter at hun døde. •

Minnecruise utsolgt For øvrig vil reisebyrået Miles Morgan markere 100-årsjubileumet til Titanic-forliset til neste år. Allerede 18 måneder før markeringen er bare noen få lugarer igjen, melder Travel Weekly.

Balmoral er chartret av det er norskeide rederiet Fred Olsen Cruise Lines, og har plass til 1230 passasjerer. Balmoral vil forlate Southamton i England 8. april 2012 - nøyaktig 100 år etter Titanic forlot den samme havna. Deretter vil skipet følge skipets originale rute over Atlanterhavet til New York.