Femårig utdanning

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utdanningsforbundet foreslår at allmennlærerutdanningen skal bli femårig. En utvidelse fra dagens fireårige skal gi kandidatene bedre anledning til å fordype seg og samtidig forberede dem bedre på den rolle de skal spille i skolestua. Forslaget er oversendt Kunnskapsdepartementet som ett av flere innspill fra ulike instanser som svar på hvordan den norske lærerutdanningen kan bli bedre. Behovet for endringer er blitt åpenbart etter at organet som vurderer utdanningenes kvalitet ga lærerhøyskolene dårlig karakter i fjor.

Forslaget er verdt å vurdere. I Finland, der skolen er i verdensklasse, er lærerutdanningen fem år. Der er også lærernes status som yrkesgruppe høyere. Et femårig utdanningsløp vil dessuten innebære at lærerutdanningen får samme lengde som en mastergrad ved universitetene. Det viktigste er imidlertid at lærerne har en solid utdannelse og er skolert for sitt krevende oppdrag. Lærernes faglige omdømme har nemlig ikke steget i takt med at utdanningen har økt fra to til fire år. Lengre utdanning betyr ikke nødvendigvis bedre kvalitet, men kan selvsagt gjøre det.