Fengslende truser

En kvinnelig fengselsfugl og en ung mor fra slummen, blir brukt i en ny kampanje for sexy undertøy. Hva mener du om slike reklamestunt?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slanke modeller er ut. Ekte kvinner er in. Det er mottoet til den brasilianske undertøysprodusenten Du Loren i deres vårkampanje. I en Benetton-inspirert reklamekampanje forsøker de å vise virkelige mennesker, og ikke spille på velykkede modeller når de skal selge sine produkter.

En av reklamekampanjene, som skal publiseres på tv, boards og i magasiner i Brasil i mai, viser en ung mor med et barn på fanget. Kvinnen sitter på en åshøyde et stykke unna et av Latin-Amerikas verste slumområder. Ifølge undertøysprodusenten bor den 27 år gamle kvinnen i slummen til daglig, men likevel unner hun seg noe fint til morsdag, nemlig Du Loren undertøy.

Den andre kampanjen som starter måneden før, viser en ung kvinne som sitter på en sliten koffert utenfor et piggtrådgjerde som omkranser et fengsel. Kvinnen er nylig løslatt, og forsøker å få haik til et bedre liv - i trusa.

Kontroversiell

- Vi forteller en historie om en ung løslatt kvinne som gjennomgår en rehabilitering før hun skal tilbake til samfunnet, sier konsernsjef Roni Argalji i Du Loren.

Selskapet Du Loren har sjokkert tidligere. I fjorårets vårkampanje brukte selskapet en 92 år gammel kvinne som frontfigur for sitt nye sexy undertøy. Kvinnen forsøkte å likne Marilyn Monroe. Det hele endte med at den aldrende damen fikk kultstatus, og salget av truser skjøt i været. Du Loren kontrollerer nå 15 prosent av undertøysmarkedet i Brasil.

Tidligere har selskapet brukt Hillary Clinton i sine kampanjer, og i 1998 provoserte de den katolske kirken i Brasil så kraftig at de religiøse lederne oppfordret til boikott av undertøysmerket. Da spilte Du Loren på debatten om kvinner som er blitt voldtatt skal kunne gjennomføre abort.

REHABILITERT:På tommelen til et bedre liv
MORSDAG:Hun lever i slummen, men koster på seg pynt til morsdagen