NYE FUNN: Den andre svarte boksen, som inneholder ferdskriveren er funnet, melder etterforskerne etter flyulykken i Frankrike forrige uke der 150 mennesker mistet livet. Foto: AFP PHOTO / HO / YVES MALENFER
NYE FUNN: Den andre svarte boksen, som inneholder ferdskriveren er funnet, melder etterforskerne etter flyulykken i Frankrike forrige uke der 150 mennesker mistet livet. Foto: AFP PHOTO / HO / YVES MALENFERVis mer

Ferdskriveren funnet etter flystyrten i Frankrike

Flyregistrator kan gi flere svar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den andre svarte boksen, som inneholder ferdskriveren, er funnet.

Det melder franske etterforskere, som den siste uka har jobbet døgnet rundt for å finne svar på hva som skjedde i Germanwings-ulykken der 150 mennesker mistet livet.

AP opplyser også i dag at dødspiloten skal ha gjort undersøkelser i forkant av flyturen, blant annet om hvordan cockpitdørene fungerer og ulike selvmordsmetoder.

Flyregistrator funnet Den «svarte boksen» er i virkeligheten oransje, og det finnes to av dem i alle fly. De er enten rektangulære eller runde i formen. Samlebetegnelsen er ferdsskrivere, men enkeltvis kalles de flygeregistrator og taleregistrator. 

En av boksene ble funnet onsdag i forrige uke, og den inneholdt taleregistratoren. Det var denne som avslørte at andrepiloten bevisst styrtet flyet. Letemannskap har siden det første funnet lett etter boks nummer to på ulykkesstedet i de franske Alpene.

Nå er altså boks nummer to funnet, og den skal inneholde flyregistratoren.

Flyregistratoren registrerer flyets instrumenter på ethvert tidspunkt under flyvningen, og vil trolig kunne avsløre ny og viktig informasjon om den skjebnesvangre ulykken. Franske myndigheter har varslet en pressekonferanse torsdag kveld.

Registrer hastighet, kurs og høyde Birger Bull, inspektør i luftfartsavdelingen ved Statens Havarikommisjon for transport, har tidligere forklart overfor Dagbladet hvordan flyregistratoren fungerer:

• Den digitale flygeregistratoren registrerer to til tre tusen parametere. Dette gjøres i litt forskjellige intervaller. De mest kritiske parameterne registreres så ofte som hvert 1/8 sekund. 

• Denne enheten registrerer blant annet flyets hastighet, kurs, høyde, vertikale hastighet, flyets posisjon i legde- og breddegrad, temperaturer, hva slags modus autopiloten er satt til og altså flere tusen andre parametere.

- Det gjelder et forskriftskrav for begge ferdsskriverne. De skal designes på en slik måte at de skal kunne tåle veldig stor belastning ved havari, sier Bull, om boksene som skal tåle 3600 g i noen millisekunder og temperaturer på 1100 grader i 30 minutter.

- De to boksene er plassert separat bak i halen på flyet, eller bakre del av kabinen. Erfaringsmessig er de best beskyttet der, sier Bull, som tidligere har erfart at ødelagte bokser har forhindret havarikommisjonen å få ut viktig informasjon etter en flystyrt.

Saken oppdateres.