Ferga legges ned: - Vi er de eneste som ikke får etterlønn

Kvinnene som har servert mat til de reisende på MF «Ryfylke» i en årrekke får ikke etterlønn, som resten av mannskapet, fordi de er «lett å erstatte».

SÅRENDE: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland har jobbet i kiosken på ferga MF «Ryfylke» i 13, 40 og 26 år. At de og de andre kiosk-ansatte er de eneste blant mannskapet som ikke får etterlønn, opplever de som sårende og urettferdig. Foto: Tri Nguyen Dinh / Fri Fagbevegelse
SÅRENDE: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland har jobbet i kiosken på ferga MF «Ryfylke» i 13, 40 og 26 år. At de og de andre kiosk-ansatte er de eneste blant mannskapet som ikke får etterlønn, opplever de som sårende og urettferdig. Foto: Tri Nguyen Dinh / Fri Fagbevegelse Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den 31. desember i år legges fergesambandet Stavanger-Tau ned. Mannskapet på ferga MF «Ryfylke» og MF Hardanger har i forbindelse med nedleggelsen fått tilbud om tre måneders etterlønn - men en gruppe av de ansatte blir ekskludert: de som jobber i kiosken.

Grunnen til at de andre på ferga, driftsbemanningen, får etterlønn er fordi rederiet Norled er redd bemanningen skal slutte før sambandet legges ned, skriver Fri Fagbevegelse, som først omtalte saken.

Rederiet har ifølge bladet uttalt at de cateringansatte er lett å erstatte og at behovet for at de forblir i jobbene sine ikke er like stort. Cateringansatte er ikke en del av sikkerhetsbemanningen, begrunner de.

- Lei meg

Nina Steinsland (45) har jobbet i cateringen på ferga i hele sitt voksne arbeidsliv.

- Jeg starta da jeg var 19 år gammel, så jeg har jobbet der i 26 år nå, sier hun til Dagbladet.

Å bli ekskludert fra etterlønnordningen synes hun er dypt urettferdig.

- Da jeg forsto at etterlønnen ikke gjaldt oss i kiosken ble jeg lei meg. Rederiet har begrunnet dette med at det er lettere å erstatte oss i cateringen enn resten av mannskapet. Dette opplever jeg som sårende. Jeg vet ikke hva ferga hadde vært uten oss. Den servicen jeg og de andre i kiosken har gitt til de reisende har bidratt til at passasjerene synes det er kjekt å reise, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer