Ferga legges ned: - Vi er de eneste som ikke får etterlønn

Kvinnene som har servert mat til de reisende på MF «Ryfylke» i en årrekke får ikke etterlønn, som resten av mannskapet, fordi de er «lett å erstatte».

SÅRENDE: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland har jobbet i kiosken på ferga MF «Ryfylke» i 13, 40 og 26 år. At de og de andre kiosk-ansatte er de eneste blant mannskapet som ikke får etterlønn, opplever de som sårende og urettferdig. Foto: Tri Nguyen Dinh / Fri Fagbevegelse
SÅRENDE: Sloveig Fjellstad, Aud Voll og Nina Steinsland har jobbet i kiosken på ferga MF «Ryfylke» i 13, 40 og 26 år. At de og de andre kiosk-ansatte er de eneste blant mannskapet som ikke får etterlønn, opplever de som sårende og urettferdig. Foto: Tri Nguyen Dinh / Fri FagbevegelseVis mer

Den 31. desember i år legges fergesambandet Stavanger-Tau ned. Mannskapet på ferga MF «Ryfylke» og MF Hardanger har i forbindelse med nedleggelsen fått tilbud om tre måneders etterlønn - men en gruppe av de ansatte blir ekskludert: de som jobber i kiosken.

Grunnen til at de andre på ferga, driftsbemanningen, får etterlønn er fordi rederiet Norled er redd bemanningen skal slutte før sambandet legges ned, skriver Fri Fagbevegelse, som først omtalte saken.

Rederiet har ifølge bladet uttalt at de cateringansatte er lett å erstatte og at behovet for at de forblir i jobbene sine ikke er like stort. Cateringansatte er ikke en del av sikkerhetsbemanningen, begrunner de.

- Lei meg

Nina Steinsland (45) har jobbet i cateringen på ferga i hele sitt voksne arbeidsliv.

- Jeg starta da jeg var 19 år gammel, så jeg har jobbet der i 26 år nå, sier hun til Dagbladet.

Å bli ekskludert fra etterlønnordningen synes hun er dypt urettferdig.

- Da jeg forsto at etterlønnen ikke gjaldt oss i kiosken ble jeg lei meg. Rederiet har begrunnet dette med at det er lettere å erstatte oss i cateringen enn resten av mannskapet. Dette opplever jeg som sårende. Jeg vet ikke hva ferga hadde vært uten oss. Den servicen jeg og de andre i kiosken har gitt til de reisende har bidratt til at passasjerene synes det er kjekt å reise, sier hun.

Hun forteller at de lager og serverer både varm mat og kald mat. Om sommeren serverer de softis. Noe av det som er spesielt populært av det de kan by passasjerene på, er svele og kompe, ifølge 45-åringen.

Hun sier hun har trivdes i jobben, og beskriver samarbeidet med kollegaene der som godt.

- Dette har ikke bare vært en arbeidsplass, men livet mitt, sier hun, og forteller at hun nå også frykter at hun går inn i arbeidsledighet.

- Følelse av å ikke bety noe

I kiosken jobber også Solveig Fjellstad (65). Hun har stått bak disken og disket opp i 13 år.

- Jeg har hatt en jobb jeg har stortrivdes i, men nå har vi mista motivasjonen alle sammen. Vi føler oss dårlig behandla. Jeg er skuffa og lei meg, sier hun og fortsetter:

- Jeg har kollegaer som har jobbet i kiosken i 40 år. Vi hadde fortjent bedre etter så mange års arbeidsinnsats. Dette er veldig trist. Vi sitter igjen med en følelse av å ikke bety noe.

Solveig retter også en kritikk til fagforbundet Norsk Sjømannsforbund.

- Vi er alle medlemmer av Fagforbundet, og har betalt store summer til dem hvert år. Når vi nå ba om hjelp, burde de stått på mer for oss. Personlig mener jeg denne kampen ble gitt opp for fort.

- Overskudd hvert år

Hovedtillitsvalgt i Norled for Norsk Sjømannsforbund, Ove Kaland, forteller Fri Fagbevegelse at han har hatt kontakt med ledelsen og argumentert for likebehandling av de ansatte. Han sier til medlemsbladet at han er helt enig med de ansatte og mener denne avgjørelsen viser at deres innsats er sterkt undervurdert.

- Jeg er skuffet over at de cateringansatte ikke blir behandlet på lik linje som resten av mannskapet. Jeg er tilhenger av likhetsprinsippet, men de cateringansatte blir her behandlet som om de tilhører et B-lag. At de behandler sine ansatte på denne måten ser ikke bra ut for Norled fra utsiden, sier han.

At rederiet argumenterer med at dette er et kostnadsspørsmål, synes Kaland er tynt.

- Hvis disse lojale catering-ansatte skulle si opp, så er det jo ikke kostnadsfritt å bruke vikarer. De må ha opplæring i jobben og må dessuten kurses i både krise- og passasjerhåndtering. Cateringavdelingen er dessuten den avdelingen som har levert med overskudd i alle år, sier Karland til Fri Fagbevegelse.

- God prosess

Kommunikasjonssjef Marianne Frønsdal i Nordled skriver i en e-post til Dagbladet i kveld at Norled dessverre har vært nødt til å ha en prosess for å avvikle ferjesambandet med virkning fra og med 1. januar 2020.

- Vi har avholdt drøftingsmøter med de berørte ansatte, og alle har fått god informasjon om hvilke konsekvenser nedleggelsen av sambandet vil få for dem. Dette har vært en krevende, men godt gjennomarbeidet prosess. Samtidig har vi også en forpliktelse til å drifte sambandet ut året.

- Hvorfor er det slik at noen ikke får den samme etterlønnen?

- Etterlønn er et virkemiddel for å motivere ansatte til å stå i stillingen helt fram til avviklingen. Begrunnelsen for hvorfor ansatte som jobber i cateringen på sambandet ikke får etterlønn er fordi de ikke har den maritime driftskompetansen som er nødvendig eller lovpålagt for å drifte sambandet frem til avvikling, i motsetning til andre yrkesfag som arbeider om bord.

- Noen av de som jobber i kiosken har vært der i 20 - 40 år. De sier at de både er lei seg og skuffet, og at de frykter at de nå går inn i arbeidsledighet. Hva er deres kommentar til dette?

- Norled skulle svært gjerne vært foruten denne krevende situasjonen for våre medarbeidere, og har stor forståelse for at de er både lei seg og skuffet, men vi mener at vi har hatt en god prosess på dette, og at vi har gjennomført prosessen på et så tidlig tidspunkt at det skal være anledning for medarbeidere å finne seg nytt arbeid fra 2020, sier Frønsdal.

TIDENES MEST STRESSENDE JOBB?: Tenåringer fra Wiscounsin prøver ut en ny fysisk tøff jobb som går ut på å hoppe fra båten de arbeider på ned på brygger for å levere post, men det er ikke en jobb som passer for alle. Video: KameraOne Vis mer