DRAMATISK: Tre seilbåter nektet å vike for Bastøferga. Dermed måtte kapteinen stå på bremsene. Video: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

Sjøvett:

Ferge-kapteinen måtte slå full revers midt i Oslofjorden: - De leker med livet

Tre seilbåter nektet å vike i tett tåke. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det oppstod dramatikk på Bastøferga mellom Horten og Moss i ettermiddag. Kaptein Arne Aasberg, på Bastø 4, måtte tilslutt slå full revers.

- Det var mye tåke på fjorden, og vi setter alltid på tåkeluren og alle radarer når det er tåke, forklarer Aasberg til Dagbladet.

På avgangen fra Horten klokka 14.45 fikk imidlertid Aasberg problemer.

Midt ute på Oslofjorden kom tre seilbåter inn på radaren. Tåka var såpass tett at det ikke var mulig å se dem med det blotte øyet.

- Det var mye båttrafikk i dag, og de aller fleste viser utrolig godt sjømannskap, men disse tre båtene viste ikke tegn til å vike for oss, forklarer kapteinen.

- Passasjerene ble stresset

NÆR KATASTROFE: Bill Todhunter har fantastisk utsikt og nærhet til vannet fra huset sitt i Florida. Fredag opplevde han at huset lå litt i nærmeste laget til sjøen da et cruiseskip var farlig nær å kollidere med huset hans. Video: CNN Vis mer

Passasjerene om bord begynner etterhvert å merke at noe er galt. Dagbladets fotograf, John Terje Pedersen, var ombord på ferga, og begynte å filme.

- Jeg satt i salongen. Ferga hadde gitt signaler i flere minutter, og så begynte folk å bli stresset. Folk reiste seg, og gikk ut på dekk, sier Pedersen, som selv også gikk ut på dekk.

Kaptein Aasberg hadde etterhvert ingen annen mulighet enn å slå full revers.

I Pedersens video kan du høre at en kvinne rope «Er det mulig?», idet hun ser hva som foregår foran henne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De tre seilbåtene krysser rett foran ferga, og på dekk er en bilalarm utløst som følge av kapteinens manøvrering.

- Har vikeplikt

- Det er kritisk for oss å måtte unnamanøvere. Det tar lang tid å få stoppet en så stor båt, men vi hadde kontroll hele veien. Det var seilbåtene som ikke hadde kontroll, og hadde det gått galt, hadde det ikke vært vi som ble den tapende parten. Det var seilbåtene som var i en farlig situasjon, sier Aasberg.

Situasjoner som dette er relativt sjelden kost for kapteinen.

- Jeg opplever slike situasjoner én til to ganger i året, sier han.

Administrerende direktør i Bastø Fosen Øyvind Lund, forteller til Dagbladet at situasjonen er meldt inn til Kystverkets sjøtrafikksentral i Horten.

- Det er seilbåtene som skal vike her. Lystfartøy skal vike for nyttefartøy. Hendelsen er nå blitt rapportert inn til sjøtraffikksentralen, som skal følge opp seilbåtene, sier Lund.

Sjøtrafikksentralen bekrefter at seilbåtene i dette tilfellet skal vike, og viser til regel 44 i Sjøveisreglene:

«Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.».

- De leker med livet

MODIG: Sydney Brown er en kanadisk gymnast og globetrotter. Her er hun ombord på cruiseskipet «Harmony of the seas», hvor hun stuper 17 meter rett ned i bassenget. Video: Instagram / @sydneybrown_xo Vis mer

Fungerende kommunikasjonsdirektør i Kystverket, Sveinung Nedregotten, forteller at sjøtrafikksentralen i denne saken dessverre ikke får gjort så mye med situasjonen.

- Sjøtrafikksentralen i Horten er passe frustrert nå. Ingen av de tre seilbåtene har noen klare kjennetegn, og de er ikke registrert i systemene våre. De leker med livet, slik været er nå, konstaterer Nedregotten til Dagbladet.

Ifølge Nedregotten, som har vært i kontakt med avdelinga i Horten, har vanligvis ikke slike seilbåter installert AIS, automatisk identifikasjonssystem. Dermed har ikke sjøtrafikksentralen noe informasjon om dem, og enda verre, seilbåtene kan heller ikke se noen andre båter.

- De kjører rett og slett rundt i blinde, når det er så tåkete som det er nå. Og det er ikke bare Bastøferga som er ute i fjorden. Det er flere andre store båter som også trafikkerer der. Det er tett trafikk, sier Nedregotten.

I og med at Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området.

- Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre folk om vise sjøvett når det er så tykk tåke, sier Nedregotten.

SYNKER TIL BUNNS: En imponerende video viser et stort skip bli senket utenfor Texas i USA. Grunnen til at skipet er å skape nye leveområder for fisk og liv under havet. Video: NTB Scanpix Vis mer