DYR: Ferja har vist seg som en kostbar affære.
DYR: Ferja har vist seg som en kostbar affære.Vis mer

Ferja kostet 467 mill. Etter to år forsøker myndighetene febrilsk å selge den. Eneste bud: 4,4 mill.

Amerikansk ferjefarse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ferja stod klar i 2011. Den kostet omtrent 467 millioner kroner å bygge og var et samarbeidsprosjekt mellom de lokale myndighetene i Matanuska-Sustina (Mat-Su) i Alaska og forsvaret.

Den ble omtalt som verdens første ferje som kunne bryte is og hadde dobbelt bunn.

Den var konstruert med utgangspunkt i et marinefartøy og skulle kunne tåle all slags vær. Og den skulle gi innbyggerne en rask vei over fjorden fra Port MacKenzie og til Anchorage, delstatens største by.

Men den ble aldri satt i drift. Og nå er den bare en dyr hodepine.

Dyr i drift Ferja ble bygget for statlige midler, over forsvarsbudsjettet. Men lokalsamfunnet har måttet ta seg av de løpende kostnadene etter at den stod ferdig.

Ifølge Anchorage Daily News koster den i gjennomsnitt 440 000 kroner i måneden i forsikring, vedlikehold og kai-leie, selv om den ikke er blitt satt i drift.

Hvorfor den aldri er blitt satt i drift, framstår nesten som like uklart som hvorfor den ble bygget i utgangspunktet. Det ble aldri bygget noen kai den kunne legge til ved, og selv om den er konstruert for å kunne slippe av folk på stranda, kan den ikke ligge på stranda annet enn i korte perioder. Ferja har stort sett stått lagret på en kai ved Ketchikan, hvor den ble bygget.

Til salgs Myndighetene forsøker nå febrilsk å få solgt den.

Men det er bare kommet inn ett bud: På slukne 4,4 millioner kroner fra nederlandske Workships Contractors BV, melder myndighetene selv.

- Jeg hadde forventet flere og høyere bud, selv om noen bare ville kjøpe den for å vrake den og selge delene, sier Marc Van Dongen, havnedirektør Mat-Su) til Anchorage Daily News.

Myndighetene har sjekket om kystvakta, oljeselskaper eller ulike entreprenører kan være interessert. Og det har vært flere interesserte kjøpere. Blant annet en forretningsmann som vurderte å få den til Hong Kong og bruke den som et flytende kasino. Men som avisa skriver: Det føltes ikke riktig at et skip bygget med offentlige midler skulle brukes til det.

Sluker drivstoff De fleste ser uansett ut til å ha blitt skremt vekk. En av årsakene er trolig drivstoffkostnadene. Ferja, som kan ta 134 passasjerer og 20 biler, noe som virker rart i billandet USA, bruker anslagsvis 1400 liter drivstoff i timen. En ferje med sammenliknbar størrelse bruker 208 liter i timen, skriver avisa.

Lokalmyndighetene vurderer nå om ferja skal gis bort til offentlig bruk andre steder i landet. De oppgir at Los Angeles County kan være interessert i å bruke den som ferje og samtidig ha den som backup ved oljesøl. Men enn så lenge står den til kai, rett ved der den ble laget.

SKULLE KORTE REISEVEIEN: Ferja skulle gå fra Port MacKenzie (B) og rett over til storbyen Anchorage. Det tar omtrent to timer å kjøre rundt, så lokalbefolkningen skulle potensielt spare tid. Faksimile: Google maps
SKULLE KORTE REISEVEIEN: Ferja skulle gå fra Port MacKenzie (B) og rett over til storbyen Anchorage. Det tar omtrent to timer å kjøre rundt, så lokalbefolkningen skulle potensielt spare tid. Faksimile: Google maps Vis mer