Ferje stoppet med 12 alvorlige feil

- Det jævligste jeg har sett, sier fartøysinpektør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Torsdag skulle reserveferja på strekningen Langesund - Strømstad - Hirtshals starte vikarjobben i Skagerrak for det norske rederiet Nye Kystlink.

Men det var før sjøfartsinpektørene hadde gjort sin jobb på Cityvarvet i Göteborg. Der fikk den Estland-eide M/S «Fantaasia» umiddelbart seilingsforbud.

Inspektørene fant 18 feil. 12 av feilene var så alvorlige at hver og en av dem var nok til seilingsforbud, skriver svenske medier.

Dette er fire av feilene som fikk de skandinaviske sjøfartsinpektørene til å ta på det stramme ansiktsuttrykket:

- redningsbåtene kunne ikke sjøsettes.

- høyttalersystemet virket ikke.

- en butikk var blitt bygd rett foran en nødutgang.

- dørene til de vanntette skottene var ikke stengt.

 ALVORLIGE FEIL:  M/S «Fantaasia» får ikke seile Langesund - Strømstad - Hirtshals før 18 feil utbredret. Foto: Postkort fra rederiet Tallink.
ALVORLIGE FEIL: M/S «Fantaasia» får ikke seile Langesund - Strømstad - Hirtshals før 18 feil utbredret. Foto: Postkort fra rederiet Tallink. Vis mer

- Det jævligste jeg har sett

- Dette er det jævligste jeg har sett. De fleste av feilene må ha vært der da estiske myndigheter godkjente skipet i juni i år, sier første fartøysinspektør Håkan Ågård i den svenske sjøfartsinpeksjonen til Göteborgstidningen/Expressen.

Den aller alvorligste feilen var at ti vanntette dører sto åpne, etter tillatelse fra estiske myndigheter.

Disse dørene skal hindre vannet i å spre seg over hele skipet hvis det går lekk.

- Hvis denne ferja hadde fått slagside eller gått på grunn, ja da synker den, sier Ågård.

M/S «Fantaasia», som tidligere har trafikkert strekningen Moss - Fredrikshavn - Göteborg under navnet «Stena Nordica», skal vikariere for «Pride of Telemark», som gikk på grunn utenfor Hirtshals 11. september.

Om to uker

Adm. direktør Jarle Dragsten i Nye Kystlink sier til Varden feilene vil være utbedret og den innleide ferja være i rute mellom Langesund, Strømstad og Hirtshals om 14 dager.

Han er ikke begeistret for omdømme som kan koples beskrivelser i svenske medier som «nye Estonia».

- Men det er betryggende at svenske sjøfartsmyndigheter ikke godkjenner skip for trafikk før alt er i orden, sier Dragsten.

Ifølge rederiet Tallinks hjemmesider er ferja bygd for 750 passasjerer.