Ferske lærere trives godt i skolen

Kristin Halvorsen kan smile stolt. De fleste av fjorårets nyutdannede lærere trives godt i skolen.

KAN SMILE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har all grunn til å være fornøyd. Ny rapport viser at helt ferske lærere på jobb i norsk skole stort sett er godt fornøyd. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
KAN SMILE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har all grunn til å være fornøyd. Ny rapport viser at helt ferske lærere på jobb i norsk skole stort sett er godt fornøyd. Foto: ERLING HÆGELAND/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny rapport viser at ferske lærere er godt fornøyd med jobben og måten de er blitt tatt imot av sine nye kolleger i skolen.

Tre av fire fortsetter
Av fjorårets nyutdannede lærerne er tre av fire fortsatt lærere et halvt år etter utdanningen tok slutt. Bare et fåtall har aktivt valgt seg bort fra læreryrket eller videre utdanning.

- Jeg tror det henger sammen med at det har eksistert en del myter om læreryrket tidligere, men at interessen for yrket etter hvert har økt. Flere har dessuten blitt klar over viktigheten av yrket, noe som er med på å heve statusen, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen, som også kan vise til en betydelig økning av rekrutteringen i løpet av de siste ti åra.

Trives i skolen
Forskerne Clara Åse Sørensen og Knut Olav Aamodt ved NIFU STEP viser i rapporten, som Kunnskapsdepartementet har bestilt, at lærerne er godt fornøyd et halvt år ute i aktivt arbeid: «det er få som "flykter" til andre yrker, de fleste regner med å fortsette å jobbe i skolen, de har blitt tatt imot på en positiv måte i skolen og av kollegene, og de mener selv at de mestrer undervisningsoppgavene godt».

- Hvorfor er det så viktig at nyutdannede lærere trives i norsk skole?

- Det er utrolig viktig. For det første fordi vi har en stor rekrutteringsutfordring når mange lærere nå nærmer seg pensjonsalder. Men det viktigste er at vi har dedikerte lærere som ser lystbetont på jobben. Det er helt avgjørende for hverdagen i norsk skole. Det er lærerne som er den viktigste faktoren for at vi skal lykkes i skolen, sier Halvorsen.

Avliver «praksissjokket»
Blant lærerstudenter har det lenge vært snakk om at ferske læreres første dag på jobb i skolen kan utarte seg til litt av et «praksissjokk». Blant annet derfor har den nye lærerutdanningen langt mer praksis enn tidligere. Men nå avliver NIFU STEPs rapport myten om at nyutdannede lærere opplever et «praksissjokk».

- Bare det at man har begynt å snakke høyt om «praksissjokket» har bidratt til at det har blitt bedre og mer opptatt av dette på høyskolene. Jeg tror også man har vært mer gjennomtenkt når man har tatt i mot lærerstudenter ute. Men vi har fortsatt mye å hente på dette. Nå jobber vi med en veilederstøtte som skal gi de ferske elevene en erfaren veileder når de kommer ut i praksis. Det kan ofte være veldig bra å ha en trent lærer med seg ut i klasserommet for å se hva man i praksis kan gjøre bedre, sier Halvorsen.

Kritisk til utdanningen
Men lærerstudentene er blant de mest kritiske til sin egen utdanning.

- Den relativt negative vurderingen av utdanningen kan være preget av den kritikken som er framkommet av den daværende lærerutdanningen, og som har resultert i at en ny lærerutdanning er under implementering, skriver forskerne.