Festdag for iPhone-folket

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I MORGEN kan du få en «ny» iPhone - helt gratis. Eller rettere sagt: Du kan få følelsen av å ha skaffet deg en ny iPhone – vel å merke hvis du har en fra før. Apple slipper den nye versjonen av telefonens operativsystem, kalt iPhone OS 3.0, og en verden av entusiastiske iPhone-brukere gleder seg.

Så er de da også lette å glede. Oppdateringen inneholder i hovedsak elementære funksjoner som burde vært på plass for lenge siden, som MMS, klipp-og-lim-kapabilitet, videresending av tekstmeldinger og muligheten til å skrive sms og epost med tastauret i landskapsformat. I tillegg ventes det en flom av ny programvare fra andre programvareprodusenter som utnytter mulighetene i det nye operativsystemet.

VIL MAN ha mer, kan man alltids stille i kø for den nye modellen iPhone 3GS, som kommer i juli. Den ser nøyaktig ut som dagens modell, men byr på mer minne, raskere prosessor, bedre kamera med videoopptak og redigering direkte på telefonen, stemmestyring og innebygd kompass.

Det meste av dette finnes, når sant skal sies, på langt rimeligere telefoner fra andre produsenter. Men iPhone-brukere er ikke som andre mobilbrukere. De er lojale og entusiastiske mennesker som er så begeistret for alt den vesle dingsen kan, at de bærer over med det den ikke kan. Plussverdier som den gjennomførte og nyskapende brukeropplevelsen, og den enorme tilgangen på programvare, har gjort dem villige til å leve med absurd store huller i lista over basisfunksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da første generasjon iPhone ble lansert i januar 2007, diskuterte bransjeeksperter om Apple hadde noe i den konkurranseutsatte mobilindustrien å gjøre. Selskapet hadde et lite, men sakte voksende marked for sine veldesignede datamaskiner, og en spektakulær suksess med musikkspilleren iPod. Men mobilbransjen? Det var noe annet.

TO OG ET HALVT ÅR senere har Apple gjort skepsisen til skamme. Ferske tall fra Gartner viser at iPhone har doblet sin andel av markedet for smarttelefoner, fra vel fem prosent i første kvartal 2008 til nesten elleve prosent et år senere, ifølge News.com.

Men iPhone-suksessen måles best i hva de andre mobilaktørene gjør. iPhone-konseptet, med berøringsskjerm i fullformat, en intuitiv og gjennomført navigasjonsløsning, egen nettbutikk for programvare som kan lastes ned direkte til telefonen, rike multimediafunksjoner og enkel tilgang til internett via en svært god nettleser, er blitt standarden HTC, Nokia, Samsung, Sony Ericsson og de andre strekker seg etter.

IPHONE er blitt nettelefonen framfor noen. På Dagbladet.nos mobilutgave er omtrent hvert tredje besøk fra en iPhone eller iPod Touch. På enkelte andre nettsteder kryper dette tallet opp mot femti prosent.

iPhone er i tillegg blitt en en meget viktig spillplattform, og med stadig færre huller på lista over må ha-funksjoner, er det faktisk ikke usannsynlig at Apple kan doble markedsandelen enda en gang.

Følg Jan Omdahl på Twitter: Twitter.com/janomdahl