Naturvernforbundet:

- Festen er over

Naturvernforbundet mener at det nå er på tide å innse at festen er over, og at det av ulike hensyn ikke er rom for veiprosjekter som nye E39 mellom Mandal og Lyngdal, med firefelts motorvei og fartsgrense på 110 km/t.

BRÅSTOPP: Plutselig ble utbyggingen av nye E39 mellom Mandal og Lyngdal i Agder utsatt på ubestemt tid. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BRÅSTOPP: Plutselig ble utbyggingen av nye E39 mellom Mandal og Lyngdal i Agder utsatt på ubestemt tid. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

Søndag omtalte Dagbladet at lokale ordførere reagerer sterkt på at Nye Veier har besluttet å utsette utbyggingen av nye E39 mellom Mandal og Lyngdal.

Nå sier Naturvernforbundet at de mener at planene bør endres.

- Jeg mener at Nye Veier bør bruke pausen godt. Planene bør ikke bare settes på vent, de bør også endres slik at det er plass til dem i framtida – både økonomisk og med tanke på klima og natur, deriblant å ta vare på tusen år gammel matjord som nå skal bygges ned, sier nestleder Pernille Hansen i Naturvernforbundet til Dagbladet.

Nye Veier har forklart til Dagbladet at en av hovedårsakene til utsettelsen er prisstigning på råvarer, og at de vil gå videre med utbyggingen av veistrekningen når de ser at markedet tillater det. Regjeringen har uttalt til Dagbladet at det er Nye Veier selv som prioriterer og beslutter tidspunkt for oppstart av prosjektene innenfor porteføljen som de har blitt tildelt av departementet.

PRISSTIGNING: Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier har sagt at en av hovedårsakene til utsettelsen er prisstigning på råvarer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PRISSTIGNING: Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier har sagt at en av hovedårsakene til utsettelsen er prisstigning på råvarer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Vil ha utbedring

Hansen i Naturvernforbundet mener at Nye Veier heller bør utbedre dagens vei, bygge et par tunneler og etablere midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Dette mener hun at vil forhindre store arealinngrep og koste mindre penger.

- Vi bør konsentrere oss om å bruke penger på å forbedre det veinettet som vi allerede har i stedet for å bygge nye veier eller å utvide kapasiteten på lengre strekninger. Videre bør vi prioritere å utbedre de mest trafikkfarlige punktene på veiene våre. Vi kommer ikke til å nå klimamålene våre ved å bruke enorme pengesummer på brede veier med lite trafikk.

Nestleder Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne (MDG) sier til Dagbladet at han ser tegn til at regjeringen fører en lite gjennomtenkt veipolitikk.

- At man nå må stanse prosjekter midt i byggeprosessen er nok et tegn på at vi har en lite gjennomtenkt veipolitikk som føres fra regjeringen sin side. En rekke unødvendig store motorveiprosjekter gjør at prisen i markedet for råvarer stiger, og at alt blir dyrere, sier Hermstad til Dagbladet.

NESTLEDER: Arild Hermstad i MDG. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NESTLEDER: Arild Hermstad i MDG. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Festen er over

Både Naturvernforbundet og MDG mener at det ikke er behov for veistrekninger med fartsgrense på 110 km/t i Norge.

- Det er på høy tid at man innser at festen er over. Av hensyn til klima, natur og energiforbruk er det ikke rom for slike veiprosjekter, sier Hansen og ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om å fjerne fartsgrenser på opptil 110 km/t.

- Om han ikke vil gjøre det for klimaet og naturen, kan han i det minste gjøre det for IEA, som ber oss om å senke fartsgrensene for å redusere energiforbruket på grunn av energikrisa i Europa, som har oppstått som følge av invasjonen av Ukraina. Dette er noe som diskuteres i flere land, for eksempel er Sverige i full gang med å kutte sine fartsgrenser.

UTSATT: Inntil videre ender nye E39 mellom Mandal og Lyngdal her. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
UTSATT: Inntil videre ender nye E39 mellom Mandal og Lyngdal her. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

110 km/t

Hansen fortsetter:

- Det holder å kjøre i 90 kilometer i timen, som mange steder er knekkpunktet for at vi skal kunne ta i bruk eksisterende trasé. Dette er viktig for å ivareta uerstattelig natur, og er det som haster aller mest.

- Det er bra at Nye Veier nå har dratt i bremsen, slik at vi får mulighet til å ta denne diskusjonen. Men de burde ha dratt i bremsen for flere prosjekter, for eksempel på E6 i Innlandet og Trøndelag.

Hermstad har to klare oppfordringer til regjeringen.

- Det vi trenger nå, er en satsing på veiene vi allerede har, hvor mange veier i distriktene verken er flom- eller rassikret, eller i en forsvarlig tilstand sett fra et sikkerhetsperspektiv, sier Hermstad og fortsetter:

- Regjeringen må også snarest gå vekk fra standarden hvor 110km/t og fire felter er det som er rådende for veiutbyggingen i Norge. Dette spiser natur, matjord og krever enorme mengder energi og ressurser for å få på plass.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer