TRENDEN HAR SNUDD: I fjor hadde småbryggeriene en markedsandel på 4,4 prosent av den totale ølproduksjonen i landet. Fra desember har imidlertid veksttrenden snudd. Foto: Ivàn Kverme/Finansavisen
TRENDEN HAR SNUDD: I fjor hadde småbryggeriene en markedsandel på 4,4 prosent av den totale ølproduksjonen i landet. Fra desember har imidlertid veksttrenden snudd. Foto: Ivàn Kverme/FinansavisenVis mer

Festen er slutt for mikrobryggeriene

I fjor økte norske mikrobryggerier salgsvolumet med 16,6 prosent. Hittil i år har salget falt med 8,5 prosent.

(Finansavisen:) Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at småskala­bryggeriene hadde en volumvekst på 16,6 prosent i fjor, opp fra 15 prosents vekst i 2016, skriver Finansavisen.

I fjor hadde småbryggeriene en markedsandel på 4,4 prosent av den totale ølproduksjonen i landet. Fra desember har imidlertid veksttrenden snudd, og hittil i år har volumet falt med 8,5 prosent. Det gir en nåværende markedsandel på 3,8 prosent.

- Det er litt uforklarlig at det skjer rett over natten. Jeg tror det er et sammenfall av flere årsaker. Priskonkurransen er en viktig del av det, fordi de store bryggeriene har lansert produkter som konkurrerer direkte med småskalaøl, men er billigere, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, ifølge avisen.

Nome mener også at økningen i grensehandel trekker salget ned for mikrobryggeriene.

Solgte mer i fjor

Finansavisen har hentet inn regnskapstall for 60 av de norske mikrobryggeriene, som produserer under 3 millioner liter årlig.

34 av bryggeriene gikk med underskudd i fjor, og flere ligger også på et resultat før skatt rundt 0 kroner.

Det samlede resultatet før skatt var minus 28 millioner kroner, en liten bedring fra minus 32 millioner i 2016.

Det er relativt store forskjeller bryggeriene imellom, men få har klart å skape god lønnsomhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ingen raske penger

- Det er ingen raske penger i denne bransjen, men vi er fornøyd med å gå i pluss i fjor. Vi gjorde en del grep for å snu skuten etter tapsåret i 2016, sier Egil Hilde, daglig leder i Haandbryggeriet til avisen.

Haandbryggeriet i Drammen hadde driftsinntekter på 19,4 millioner i fjor, opp fra 18,6 året før. Et underskudd før skatt på 2,2 millioner kroner i 2016 ble snudd til et overskudd på 1,1 millioner.

Hilde vise til at selskapet blant annet oppgraderte nettsiden og fikk ny logo.

- Vi fikk også bedre innpass i de store dagligvarekjedene, sier han.

Hittil i år har Haandbryggeriet hatt høyere vekst enn i tilsvarende periode i fjor. Bryggeriet eksporterer til 22 land, hvor USA er det største markedet. De største kundene er imidlertid restauranter og utelivsbransjen.

- Spesielt eksporten går unna og har hittil overgått hele 2017, sier Hilde.

UTEPILS TIL BLODPRIS: Så snart sola titter frem, er det flere steder som åpner for uteservering av mat og drikke. Den norske ølen er kjent for å være dyr i internasjonal sammenheng, men hvor mye er vi egentlig villige til å betale for en kald øl når det frister som mest? Video: Ørjan Ryland Vis mer

Andre økonominyheter:
Nordea-strateg: Tallene vil være av stor interesse
Flere flyr Easyjet