Fester for 25 milliarder

I fjor brukte vi 25 milliarder kroner på uteliv, og osloborgerne leder an. På fem år er beløpet oslofolk bruker på uteliv nær doblet - til en tusenlapp i måneden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste årene har vi lagt om utevanene våre drastisk. Statistisk sentralbyrå begynte i 1996 å føre statistikk for hvor mye penger vi bruker på mat og drikke utenfor hjemmet. Pila peker bare en vei - oppover.

På landsbasis har økninga vært 45 prosent i løpende priser. Oslo leder an og har økt forbruket fra 3,4 milliarder til 6 milliarder på fem år. Hver Oslo-borger bruker nå en tusenlapp i måneden på byens gleder, skriver Avis1.

Finnmark øker minst

- Økninga skyldes i stor grad yngre mennesker med et helt annet forhold til uteliv enn kjøttkake-generasjonen. De bor i sentrum og har behov for sosiale møtesteder, forklarer Bjørn Ketilsson, fagsjef i Reiselivsbedriftenes landsforening til Avis1.

Nesten en tredjedel av ute-omsetninga i Norge skjer i hovedstaden. Halvparten av fylkene økte forbruket i årets første to måneder sammenlignet med samme periode i 1999. Siden 1996 har alle økt - fra Oslos 76 prosent til Finnmarks mer beskjedne 0,5 prosent.

Miljøvennlig pengebruk

- Å gå på kafe eller restaurant er ekstremt miljøvennlig. Faktisk finnes det knapt noe bedre for miljøet enn at vi bruker penger på mat og drikke, da særlig på restaurant, sier Steinar Lem til Avis1.

Samfunnsrefseren fra Fremtiden i Våre Hender nyter gjerne et glass vin over et kafebord.

Her er oversikten over hvor mye nordmenn bruker hvert år.

Her ser du forskjellen mellom fylkene.

GLAD I MAT OG DRIKKE: Pengene går stadig raskere over bardisken. Her er det jazzklubben Blå i Oslo som håver inn på folks urbane utelivs-vaner.