FESTGENERALER: Z Event tjener gode penger på sine arrangementer. Foto: Z Event
FESTGENERALER: Z Event tjener gode penger på sine arrangementer. Foto: Z EventVis mer

Festfiksere håver inn millioner

Med en prislapp på opptil seks millioner for et arrangement, satte eventbyrået Z Event rekord i 2015.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Det er over all forventning. Vi er sykt fornøyde. Fjoråret ble et rekordår. Vi har som mål at vi ikke skal bli størst, men det vi gjør skal vi gjøre best, sier Egil Borgersen i Z Event til Finansavisen.

Han er en av tre gründere som i 2007 brøt ut fra Norges største eventbyrå, Gyro, og dannet Z Event. I dag har de vokst til 21 ansatte, og i fjor bikket driftsinntektene 100 millioner kroner. Det skjedde etter et inntektshopp på 53 prosent fra året før, skriver Finansavisen.

Tjener gode penger

På bunnlinjen satt de igjen med 13,5 millioner før skatt, som er mer enn en dobling fra 2015. Det ble i fjor tatt ut et utbytte på seks millioner kroner, mot 3,9 millioner året før.

Borgersen eier i dag 25 prosent av selskapet. Det samme gjør medgründer og daglig leder Inger Hilde Knutsen, mens den tredje gründeren, Joel Sundeen, eier 11 prosent. I tillegg har andre ansatte kjøpt seg inn på eiersiden.

Fire K-er

Ifølge Finansavisen har Z Event en rekke store, norske selskaper på kundelisten, og satser primært på internkommunikasjon for bedriftsmarkedet. Borgersen forteller at de har utvidet repertoaret fra tre til fire K-er.

- I tillegg til kundearrangement, kick off og konferanser, har vi i det siste også begynt å arrangere kundereiser, sier Borgersen til Finansavisen.

- Har dere merket oljenedturen?

- Alle i bransjen merker at budsjettene forvaltes på en annen måte. Hos oss handler det om å ha gode økonomiske rammer og at vi er flinke med pengene våre, avslutter Borgersen.

Flere økonominyheter:
Donald Trump fikk nei - milliardær fra Larvik fikk ja
- Da bryter helvete løs