SUS OG DUS: Festivalen Palmesus vokste med nesten 50 prosent i 2016. Foto: Palmesus.
SUS OG DUS: Festivalen Palmesus vokste med nesten 50 prosent i 2016. Foto: Palmesus.Vis mer

Festivalsuksess på Sørlandet

Den stjernespekkede festivalen Palmesus har endelig funnet en resept mot svartebørssalg. Under årets festival var hele problemet borte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): – Tidligere har vi hatt en del problemer rundt salg av falske billetter, sier festivalsjef Leif Fosselie til Finansavisen.

Festivalen innså de måtte gjøre tiltak og bestemte seg for å legge en helt ny strategi for å motvirke svartebørsproblematikken.

– Vi er i en situasjon hvor vi selger billetter gjerne ett år i forveien. Det skaper en stor etterspørsel etter billettene, som er i ubalanse med tilbudet. For å motvirke salg av falske billetter sendte vi ut fysiske billetter tre uker før arrangementet. Vi lagde også billetter som var veldig vanskelig å kopiere. Tiltakene vi gjorde fjernet alle problemene rundt svartebørssalg. Vi ser på det som en seier, sier festivalsjefen til Finansavisen.

Han anbefaler også andre aktører om å gå i dialog med tredjepartsselgere som Finn.no og forklare problemstillingen.

– Min erfaring er at de er behjelpelige og villige til å bidra med å holde kjøp og salg av billetter nede på denne typen arrangementer.

– Kvantesteg

Palmesus er Skandinavias største strandfest som arrangeres på Bystranda i Kristiansand. I år fikk i overkant av 35.000 festivaldeltagere høre på verdensstjerner som Armin Van Buuren, The Chainsmokers og Zara Larsson.

– Bookingen for 2018 er allerede godt i gang, men vi røper ingen artister før det begynner å bli kaldt i været igjen. Folk trenger noe varmt å se frem til, sier Fosselie til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets festival gikk av stabelen i månedsskiftet juni–juli og bød på et fantastisk sommervær.

– I år tok vi noen kvantesteg hva gjelder økt publikumskapasitet og finpussing av festivalopplevelsen. Mitt inntrykk er at deltagerne var veldig fornøyd med årets festival.

Årsregnskapet for 2016 viser at Palmesus er i ferd med å bli en økonomisk suksess. Festivalen omsatte for 42 millioner kroner i fjor, opp 47 prosent fra 2015. Resultat før skatt gikk opp fra 3,2 til 3,6 millioner kroner.

– Vi er veldig fornøyd med resultatene for 2016. Både inntekt- og kostnadssiden ble bedre enn forventet. I 2016 solgte vi 30.000 billetter, mens i år har vi økt salget med 5.000 billetter. I tillegg solgte vi 13.000 billetter til en Elton John-konsert dagen før Palmesus, sier Fosselie og legger ti l:

– Hittil i år har vi omsatt for 70 millioner kroner, og jeg tror at 2018 blir et enda bedre år.

Flere økonominyheter

Thoresen Thai utvider flåten - og tar over Pizza Hut
Bilfrakt-konsern med Wilhelmsen på eiersiden gjør oppkjøp
Meglerkjemper jekker ned Gjensidige etter tall