Coronavirus:

FHI med ny beskjed om luftsmitte

Folkehelseinstituttet kunngjør at de er enige i CDCs vurderinger om at coronaviruset kan spres over én meter. Samtidig understreker de at det mest vanlige er dråpesmitte.

LUFTSMITTE: FHI-direktør Camilla Stoltenberg er tydelig på et luftsmitte kan skje. Reporter: Frode Andresen. Video: Bjørn Langsem Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Fullvaksinerte: 67.34% Første dose: 77.00%

Nylig oppdaterte Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sin veileder om covid-19 og smittemåter. I veilederen fastslås det at coronaviruset kan spres via luftsmitte selv om man holder seks fots (1,8 meters) avstand.

«Det finnes bevis for at covid-19-tilfeller under spesielle omstendigheter ser ut til å ha smittet andre som har oppholdt seg mer enn seks fot unna. Disse smittehendelsene oppsto i lukkede rom med utilstrekkelig ventilasjon. Noen ganger pustet smittebæreren tungt, for eksempel i forbindelse med synging eller trening», står det skrevet i CDC-veilederen.

FHI enige

Torsdag opplyste Folkehelseinstituttet (FHI) at de er enige med CDCs oppdatering om luftsmitte, men særlig hovedkonklusjonen om at det er mye mer vanlig at coronaviruset spres via dråpesmittet mellom personer som har nær kontakt.

- CDCs konklusjon er at luftsmitte kan skje. Men konklusjonen deres er først og fremst at det ikke er vanlig, og at det er dråpesmitte som er det viktigste. Det har vi ment hele tiden. Vi har også hele tiden ment at luftsmitte kan skje, forklarer direktør Camilla Stoltenberg ved Folkehelseinstituttet til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer