Fiaskobilen

BRUSSEL (Dagbladet): Ingen vil kjøpe eller leie den norske elbilen Think. Neste år skal det produseres 1500 biler - men ordrebøkene er tomme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alle sier bilen er interessant, men firmaet Pivco kan ikke leve av ros.

Den elektriske bilen Think er typegodkjent og i Aurskog starter produksjonen . Men administrerende direktør Per Lilleng ved Pivco innrømmer at ordrebøkene er tomme.
- Det er stor interesse for bilen, men ingen vil skrive under kontrakter, sier han. På verdens største utstilling for elbiler i Brussel vakte Think enorm oppsikt. Ledelsen i Volvo besøkte Pivco-standen da Dagbladet var til stede. Og de viste stor interesse for elbilen, som er laget i plast og aluminium.

Verdens beste

Eksperter fra Toyota og General Motors studerte bilen, og alle hevder at Think er verdens beste elektriske bil. Men fortsatt er det ingen som legger pengene på bordet og kjøper eller leier bilen. Nå ønsker Pivco seg en skikkelig stor kontrakt fra en eller annen etat i Norge.

Foreløpig har Stavanger Energi bestilt fem biler, og den første Think skal Dagbladet ha.

Elbil-entusiastene vil at kommuner, stat og fylker må endre sine kjøp av biler og velge elektriske miljøbiler der det er mulig.
Elektriske biler koster ikke mer enn vanlige biler. Årsaken er at de både er fritatt for engangsavgift, årsavgift og bompenger. Det koster ca kr 3000 i måneden å leie en elbil (Pivco mener de fleste vil leie eller lease bilen). Den har ingen driftsutgifter, og da blir ikke elbil dyrere enn andre biler. Bilen kan registreres som varebil klasse A, og dermed får de som leier bare investeringsavgift og ikke moms.

Hjemmemarked

Pivco har til nå brukt 250 millioner kroner på utvikling av verdens mest moderne elektriske bil. Men for å komme videre ønsker de et sterkt hjemmemarked. Administrerende direktør Per Lilleng hevder at det nesten ikke er mulig å drive med produksjon og salg om man ikke har et solid hjemmemarked.

Think - bilen ingen vil ha