Fiber forebygger brystkreft

Fiberrik kost kan halvere risikoen for brystkreft.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Yngre kvinner som spiser minst 30 gram fiber om dagen, ser ut til å halvere sin risiko for brystkreft i forhold til den som spiser mindre enn 20 gram.

Dette viser en britisk studie blant 35 000 kvinner, publisert i International Journal of Epidemiology.

Effekten av å spise fiberrik kost var størst før overgangsalderen. Blant kvinner som hadde passert overgangsalderen, fant ikke forskerne tilsvarende effekt. Derimot var overvekt blant de eldre kvinnene en tydelig risikofaktor i forhold til brystkreft.

For å få i deg 30 gram fiber hver dag må du spise en kornblanding til frokost, bytte fra hvitt eller lyst brød til fullkorn, og sørge for å spise fem porsjoner grønnsaker og frukt.

I følge ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for mijø- og biovitenskap på Ås er det ofte mye mindre fiber enn vi tror i maten vi spiser. Han har kartlagt både energi- og fiberinnholdet i en rekke matvarer og omtaler dette i den nye boka «Fedmefaktor».

Grovbrød ikke grovt

Det som i butikken selges som «grovbrød», har bare rundt 6-7 gram kostfiber pr. 100 gram. Det som kalles «helkornbrød» har bare 4 gram kostfiber. Fedonbrødet har 12 gram, mens tysk rugbrød, fullkornbrød, har noe mer. For å få et skikkelig grovt brød, er det best å bake selv.

Knekkebrød har 16,3 gram, mens helse-klibrød har 44,7 gram pr. 100 gram.

GROVT: Brødet må være skikkelig grovt for at det skal inneholde særlig mye fiber. Hjemmebakt er best. Foto: Dagbladet
GROVT: Brødet må være skikkelig grovt for at det skal inneholde særlig mye fiber. Hjemmebakt er best. Foto: Dagbladet Vis mer

Blant frokostblandinger er det kornblanding med frukt og nøtter - som har 11,6 gram kostfiber, og All-bran, plus (Kelloggs) - med 27 gram kostfiber, som topper lista. Vanlig cornflakes har bare 3,9 gram.

Også bønner inneholder mye kostfiber, samt frukt og grønnsaker. Det beste er å spise grønnsakene rå, da er mer av vitaminene intakt.

Syv års studie

Det er et team fra University of Leeds Centre for Epidemiology and Biostatistics som har kartlagt spisevanene til de 35 000 kvinnene over en periode på syv år.

De var fra 35 til 69 år da studien startet.

Nærmere 16 000 av dem var pre-menopausale (ikke nådd overgangsalderen), mens 18 000 var post-menopausale (passert overgangsalderen).

257 pre-menopausale kvinner utviklet brystkreft mens studien varte. Forskerne fant at disse kvinnene fikk en større andel av sin energi fra protein og hadde mindre inntak av kostfiber og vitamin C sammenlignet med kvinnene som ikke utviklet kreft.

I gruppen med post-menopausale kvinner utviklet 350 kvinner brystkreft. Her så det ikke ut til at kvinner med fiberrikt kosthold var mindre utsatt enn andre.

Forskerne tror dette kan skyldes at fiber påvirker måten kroppen regulererer det kvinnelige kjønnshormonet østrogen på.

Østrogennivåene av er høyere hos kvinner som ikke har nådd overgangsalderen.

Det viste seg derimot at overvekt var en risikofaktor for brystkreft hos eldre kvinner. Fett øker nivåene av østrogen i kroppen.

Studien var finanisert av World Cancer Research Fund.

Selv om det er mange usikkerhetsmomenter knyttet til slike studier der folk skal svare på spørsmål om sitt kosthold, konkluderer forskerne med at  undersøkelsen bekrefter det man tidligere har sett: Sunt kosthold med mye fiber og vitaminer forebygger kreft.