FORKLARTE: Styreleder Cato Hellstrøm opplyste for første gang i dag hva kystvaktskipet Titran ble solgt for. Her er han på vei ut fra høringen. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
FORKLARTE: Styreleder Cato Hellstrøm opplyste for første gang i dag hva kystvaktskipet Titran ble solgt for. Her er han på vei ut fra høringen. Foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

Fikk 31 prosent provisjon

Forsvaret fikk 8 millioner kroner og megleren fikk 3,6 millioner kroner da kystvaktskipet Titran ble solgt til Nigeria.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et av de store spørsmålene i den såkalte Nigeria-båt-saken er hvordan i all verden Forsvaret har kunnet selge kystvaktfartøyet KV Titran uten å vite hva kjøperen betalte. Forsvaret inngikk en avtale med Bodø-firmaet Norsk megling og auksjon om at de kunne selge Titran og at alt over én million euro skulle gå til megleren som provisjon.

Forsvaret har ikke en gang klart å finne noen kontrakt for salget av marinefartøyet.

Både Forsvaret og de eksterne granskerne i revisjonsselskapet PwC har spurt NMA om hva kjøperen betalte for båten, men NMA har vist til at dette er en forretningshemmelighet mellom dem og kjøperen - sørafrikanske Nautic Africa som er den del av Paramaunt-gruppen, Afrikas største våpenhandler.

Under dagens høring i kontroll og konstitusjonskomitéen lettet NMA for første gang på sløret.

- Jeg vet dette for alt skjedde på min klientkonto. Hele salgssummen 2,437 millioner dollar(rundt 14,6 millioner kroner) ble overført til min klientkonto. Så ble en mill euro (rundt 8 millioner kroner) overført til Forsvaret. Resten ble delt mellom NMA, Nautic Africa og to andre meglere, sier advokat Cato Helstrøm, som også er styreleder i NMA.

Han opplyste videre at NMA tjente rundt 3,6 millioner kroner på handelen med KV Titran.

Det betyr at av den samlede salgssummen ut av Norge på rundt 11,6 millioner kroner så fikk NMA rundt 31 prosent i provisjon. Bodø-firmaet har hatt en rekke avtaler med Forsvaret om salg av utrangert materiell og den avtalte provisjonen har da variert fra 7,5 til 12 prosent.

- Ikke spurt Det var det nigerianske sikkerhetsselskapet Omak Maritime som var endelig kjøper.

Kystvaktskipet KV "Titran" i fart. Det er satt inn i det indre kystoppsynet i Sør-Norge.
(NTB-foto: Marit Hommedal)
Kystvaktskipet KV "Titran" i fart. Det er satt inn i det indre kystoppsynet i Sør-Norge. (NTB-foto: Marit Hommedal) Vis mer

- Det var det norske Forsvaret godt klar over, sier daglig leder Morten Larsos til Dagbladet etter at han er ferdig med å forklare seg.

- Dette har vi opplyst til UD og vi har sendt inn kopier av salgsmeldingene. Vi har vært etterrettelige med UD og gitt dem fullt innsyn i saken, sier Larsos.

At han de har opplyst dette til UD er oppsiktsvekkende, for både Forsvaret  hevder de har jobbet på spreng for å finne ut av hva salgssummen var. Granskerne i PwC skriver i sin rapport at de har henvendt seg til NMA, men fått beskjed om at prisen er konfidensiell.

- Hvorfor er ikke informasjon om kjøpesum gitt til Forsvaret? spurte Hans Fredrik Grøvan (Krf)

- Det er ikke blitt etterspurt, svarte Helstrøm i NMA.

Oslo 20150430
Nigeriabåt høring
Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
Oslo 20150430 Nigeriabåt høring Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer