LØNNSOMT: Det ble solgt kosmetikk for 20,7 millioner kroner hos BliVakker på Black Friday. Foto: BliVakker.
LØNNSOMT: Det ble solgt kosmetikk for 20,7 millioner kroner hos BliVakker på Black Friday. Foto: BliVakker.Vis mer

Fikk 54 000 kosmetikkordrer på Black Friday

Tross annonsetrøbbel i Sverige og Danmark, fikk sørlandsbedriften Brandsdal Group en usedvanlig sterk salgsøkning på Black Friday.

(Finansavisen): Tradisjonen tro øker Black Friday-omsetningen for norske bedrifter også i år, ifølge blant annet Nets og BankAxept. Hos Brandsdal Group, som blant annet står bak nettbutikken BliVakker.no, var Black Friday-omsetningen opp 27 prosent sammenlignet med i fjor.

- Vi satte ny rekord. Vi hadde nesten 54 000 ordrer på Black Friday. I fjor hadde vi 40 000, forteller gründer og eier Einar Øgrey Brandsdal, til Finansavisen.

Brandsdal opplyser til avisen at Black Friday-omsetningen tilsvarer cirka ti vanlige dagers omsetning. Totalt endte omsetningen på Black Friday i år på 20,7 millioner kroner for sørlandsbedriften. Black Week utgjør seks til sju vanlige ukers omsetning.

- Snittordren økte også, opp 15 prosent fra Black Friday i fjor, sier Brandsdal til avisen, som ikke vil opplyse om hva det beløper seg til i kroner.

Ifølge BankAxept og Nets økte kortbruken på årets Black Friday med 3,6 prosent sammenlignet med fjorårets utgave. I år handlet nordmenn for 3,7 milliarder kroner med betalingskort på Black Friday.

I Tyskland er økningen på 250 prosent på Black Friday. Dette skyldes i stor grad at dette er et nytt marked, men utviklingen er sterkere enn ventet, ifølge suksessgründeren.

I den finske markedet økte Black Friday-økningen med 50 prosent. Sverige og Danmark skuffet, men Brandsdal forklarer at dette skyldtes at annonsekampanjer ikke ble vist som planlagt, noe som førte til en flat utvikling, skriver Finansavisen.

Andre økonominyheter:

- Derfor tror jeg på en rekyl i aksjemarkedet
Her vil Olav Thon rive alt - har store planer
Vil ha 29 millioner på Oslos østkant