Fikk fem år for Bow Eagle-skandalen

Styrmannen på den norske tankeren «Bow Eagle» er dømt til fem års fengsel for å ha unnlatt å hjelpe mennesker i nød. Det er strengere straff enn aktor ba om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Natt til mandag 26. august i fjor, kolliderte det norske tankskipet «Bow Eagle» med den franske fiskeskøyta «Cistude» utenfor Bretagne i Frankrike. Fire av fiskerne ble drept i ulykken. Til tross for at styrmann Ronnie Zape visste at tankeren hadde kollidert, valgte han å føre skipet videre.

Den eneste personen som var på vakt sammen med Zape, lettmatrosen Antonio C. Andres, fikk beskjed av Zape om å holde munn om ulykken.

Men etter 54 timer klarte ikke lettmatrosen å holde på den grufulle hemmeligheten. Da gikk han til overstyrmann Roar Torfinn Olsen og fortalte hva som hadde skjedd.

Måtte presses

I dag ble styrmann Ronnie Zape dømt til fem års fengsel i Bergen tingrett. Aktor Svein Erik Krogvold hadde nedlagt påstand om fire års fengsling, men det mente retten at var for lav straff.

Zape måtte presses til å innrømme at han hadde kollidert med fiskeskøyta. Om bord på tankskipet la kaptein Reidar Heggås og overstyrmann Olsen en plan for å få Zape til å tilstå.

- Det tok rundt to timer å få ham til å fortelle sannheten. Overstyrmannen måtte blant annet fortelle om skadene på skipet, og at styrmannen måtte forstå at det som hadde skjedd, ikke lot seg skjule. Han sa også at vi hadde helt sikre bevis på at det var «Bow Eagle» som hadde rent i senk fiskeskøyta, fortalte kaptein Heggås under sjøforklaringen i Spijkenisse utenfor Rotterdam i Nederland fem dager etter ulykken.

Nektet

Til slutt knakk Zape sammen og fortalte at de hadde truffet ei fiskeskøyte klokka 01.56 natt til mandag 26. august.

Under sjøforklaringen sa imidlertid Ronnie Zape at han først ikke forsto at det hadde skjedd en ulykke mens han var på vakt.

- Første gang vi så fiskeskøyta, var den fire nautiske mil unna. Den kom fra babord og hadde vikeplikt, så vi holdt samme kurs og hastighet. Jeg ventet at den skulle legge over til styrbord. Da den begynte å nærme seg, så jeg gjennom kikkerten at det var folk på dekk som fisket. Til slutt skjønte jeg at den ikke kom til å vike. Da skrudde jeg av autopiloten, begynt med manuell styring og la hardt over til styrbord for å unngå kollisjonen, sa Ronnie Zape.

Fiskeskøyta traff først «Bow Eagle» i baugen. Siden tankskipet hadde lagt om hardt til styrbord, ble skøyta truffet minst to ganger til før den sank. Bare tre av de sju om bord på skøyta overlevde.

Her reddes en av de tre fiskerne. Fire av kollegene hans mistet livet.
Annenstyrmann Ronnie Zape (t.v.) og matros Antonio C. Andres var på broen den natta kollisjonen skjedde.