SOLTAKET «EKSPLODERTE»: Da Bjørn Aas kjørte under ei bru på E6 i Ås kommune, falt små og store steiner ned, og knuste soltaket på bilen hans. Video: Bjørn Aas Vis mer

Fikk flere steiner gjennom taket i 100 km/t på E6. Ble forskrekket da han undersøkte brua

Steinene kan ha falt ned fra bru over motorveien. Kommunen vil foreløpig ikke ta ansvar for uhellet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Torsdag skrev Dagbladet om småbarnsfaren Bjørn Aas (34), som fikk flere steiner gjennom soltaket på bilen sin da han kjørte sørover i 100 km/t på E6 i Ås kommune.

- Glasstaket på bilen min eksploderte, raste inn i bilen og virvlet rundt i kupéen. Det var et forferdelig smell og jeg slet med å holde bilen på veien, sa Aas.

Aas sin fem år gamle sønn skulle egentlig være med faren sin i bilen fordi han var syk den dagen, og skulle da ha sittet i baksetet, der størsteparten av det knuste glasset havnet.

Se video øverst i saken for å se skadene på bilen til Aas, og hva han fant da han selv undersøkte brua steinene kan ha falt fra.

Trafikkoordinator Terje Vidar Tutturen i Follo-politiet bekreftet hendelsen overfor Dagbladet. En patrulje rykket ut til brua, hovedsakelig på leting etter noen unger som kunne ha dyttet stein og grus ned fra broen, men de fant ingen.

- Kommunen må ta ansvar

En uke etter hadde ikke Aas hørt noe fra politiet, og bestemte seg for å dra og undersøke brua selv. Han ble forskrekket over det han fant.

- Betongkantene på brua var fulle av stein som varierte fra grus til nevestore steiner som bare ventet på et vindkast eller en stor nok vibrasjon til å falle ned på trafikken som passerer under i 100 km/t, forteller Aas.

Han mener at kommunen må ta fullt ansvar for hendelsen, og at konsekvensene kunne vært langt verre.

- Hva hvis den største steinen hadde truffet frontruta? Eller hva hvis jeg hadde kjørt kabriolet eller motorsykkel? Da kan det faktisk hende at dette hadde vært en dødsulykke. Det er skremmende at dette ikke har blitt fjernet, da det åpenbart er til fare for liv og helse, sier Aas.

- Ingen umiddelbar fare

Avdelingsingeniør Dag Svenning i Ås kommune forteller at de ble varslet om grusen og steinene på brua av både politiet og Aas 24. mars, en uke etter hendelsen. De var på brua kort tid etter og registrerte grusen og steinene som lå på betongkanten, men valgte å ikke fjerne dette umiddelbart.

KNUST: Slik så det ut inne i bilen til Bjørn Aas etter at flere steiner braste gjennom soltaket på bilen hans. Foto: Bjørn Aas.
KNUST: Slik så det ut inne i bilen til Bjørn Aas etter at flere steiner braste gjennom soltaket på bilen hans. Foto: Bjørn Aas. Vis mer

- Etter vår vurdering virket det lite sannsynlig at grus eller stein fra betongkanten kan ha blåst ned på motorveien. Vi skrapte veibanen på brua for grus og jord den samme dagen. Grusen på betongkanten ble etter en risikovurdering ikke rørt på dette tidspunktet, da vi anså at det ikke var noen umiddelbar fare for nedfall fra brua.

Betongkanten på brua ble ikke rengjort før natt til onsdag 29. mars, fire dager etter at kommunen hadde blitt varslet av politiet og Aas selv om den potensielle faren.

- Påfallende lav kant

Aas mener at steinene kan ha havnet på kanten når brua har blitt brøyta i løpet av vinteren. Terje Vidar Tutturen, trafikkoordinator i Follo-politiet, vil heller ikke utelukke den muligheten. Han var selv på brua og undersøkte forholdene 28. mars.

FORSKREKKET: Bjørn Aas (34) fikk seg et stort sjokk da flere steiner braste gjennom soltaket i bilen hans. Foto: PRIVAT
FORSKREKKET: Bjørn Aas (34) fikk seg et stort sjokk da flere steiner braste gjennom soltaket i bilen hans. Foto: PRIVAT Vis mer

- Den betongkanten var påfallende lav, så hvis man skal brøyte der så må man sørge for at man ikke legger all snøen inn til kanten, ettersom en stor mengde snø da vil falle utenfor kanten, og muligens steiner. Men jeg tar det som en selvfølge at de som driver vedlikehold der har instrukser på det, sier Tutturen.

Tutturen i politiet sier at patruljen som var på stedet observerte flere steiner som målte 5x5 centimeter på brua, som de mente kunne falle ned.

Svenning i Ås kommune utelukker ikke at steinene kan ha havnet der etter brøyting, men sier at de har rutiner for å unngå det.

- Strøgrus med tilhørende andre masser kan ha lagt seg på betongkanten i forbindelse med snøbrøyting. Brua blir imidlertid brøytet på en slik måte at snøen skyves frem og over til den andre enden, nettopp for å unngå at masser skal skyves opp på betongkanten og eventuelt ned på veibanen under, sier han.

- Ferdes på eget ansvar

Aas er forsikret gjennom If Skadeforsikring. Jon Berge, informasjonsdirektør i forsikringsselskapet, sier at Aas kan bli nødt til å ta dette på egen forsikring.

- Vi er nødt til å ha en motpart i en slik sak, og her er motparten foreløpig ukjent. Det kan sammenlignes med hvis bilen din blir påkjørt i et parkeringshus, og gjerningspersonen stikker av. Da må det som regel dekkes av kundens egen forsikring, sier Berge.

En vanlig formulering de pleier å få fra veieiere som kommuner og Statens Vegvesen er at «veien stilles til disposisjon slik den er» og at «man ferdes på eget ansvar».

- Det er ikke uvanlig, men det er igjen et juridisk språk som er myntet på at de skal holde rettslig ved en eventuell rettsrunde, sier Berge.

STEINER OG GRUS: Slik så det ut på kanten av brua da Bjørn Aas dro og undersøkte den selv. Bildet er tatt i retning syd over E6. Under brua passerer det i snitt 45 000 biler hver dag. Foto: Bjørn Aas. 
STEINER OG GRUS: Slik så det ut på kanten av brua da Bjørn Aas dro og undersøkte den selv. Bildet er tatt i retning syd over E6. Under brua passerer det i snitt 45 000 biler hver dag. Foto: Bjørn Aas.  Vis mer

If Skadeforsikring har tatt kontakt med kommunen for å høre deres syn på saken, men har foreløpig ikke fått noe svar. Han ser det som tvilsomt at kommunen kommer til å erkjenne noe ansvar i denne saken.

- Ut ifra erfaring ser jeg det som veldig usannsynlig at kommunen erkjenner noe ansvar her. Beviskravet er veldig strengt, sier han.

Berge har stor forståelse for situasjonen til Aas, og mener at det er urettferdig at han ser ut til å måtte bære kostnadene i denne saken.

- Alle som kommer helt uforvarende opp i en situasjon som setter dem i et økonomisk uføre har jeg kjempeforståelse for, ikke minst når det er så dramatisk. Til alt hell var det ikke barn med, men det viser at dette kunne gått mye verre. Man kan jo få hjerteinfarkt av mindre når du ligger på veien i høy hastighet, sier han.

- Jeg synes det er veldig dårlig hvis kommunen ikke tar ansvar for dette. Hvis de ikke gjør det, må jeg betale egenandel, og da mister jeg bonus jeg har oppspart over flere år. Forsikringspremien blir også dyrere i flere år fremover, sier en fortvilet Aas.

Vil gjennomgå rutinene

Svenning uttrykker i likhet med Berge stor forståelse for Aas sin situasjon, men sier at de foreløpig ikke vil påta seg ansvar for det som har skjedd.

- Vi har stor forståelse for at dette har vært en både ubehagelig og potensielt farlig situasjon. Det faktiske hendelsesforløpet som forårsaket skadene på den passerende bilen er imidlertid høyst uklare, og kommunen ønsker derfor ikke å spekulere i ansvarsforholdene før hendelsesforløpet er nærmere klarlagt, sier Svenning.

Han opplyser at de i fremtiden vil, i samarbeid med Statens Vegvesen, gjennomgå rutinene for kontroll og vedlikehold av disse bruene for å se om det er behov for endringer.