RETTSSAKEN I GANG: I dag startet rettssaken mot kapteinen og styrmannen på bulkskipet Full City som forliste utenfor Langesund i fjor sommer. Politiadvokat Petter Sødal og forsvarerene Knut Smedsrud og Brynjar Østgård. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET
RETTSSAKEN I GANG: I dag startet rettssaken mot kapteinen og styrmannen på bulkskipet Full City som forliste utenfor Langesund i fjor sommer. Politiadvokat Petter Sødal og forsvarerene Knut Smedsrud og Brynjar Østgård. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADETVis mer

Fikk ikke «Full City»-tiltalen

Rettssaken mot kaptein og styrmann startet i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| SKIEN (Dagbladet): Kapteinen og vakthavende styrmann om bord på «Full City» fikk aldri tiltalebeslutningen norske myndigheter utferdiget.

«Full City»
grunnstøtte på Såstein utenfor Langesund 31. Juli i 2009 og lakk ut 300 tonn olje.

De kom derfor frivillig til rettssaken mot dem, som startet Nedre Telemark tingrett i dag.

Det er ventet at dette punktet vil dukke opp når selve forhandlingene starter.

- Betyr dette noe for saken, at de ikke fikk den forkynt på korrekt vis?

- Nei, ikke så lenge de har kommet frivillig for å forklare seg. Dette viser bare hvor seriøse de er som mennesker, forteller advokat Brynjar Østgård, kapteinens forsvarer.

Ingen kommentar Både den 56 år gamle kapteinen og den 27 år gamle styrmannen erklærte seg ikke skyldige etter tiltalen.

Denne går på brudd på meldeplikten når skip er nød, utilstrekkelig beredskap og vakthold under de rådende værforhold, og ikke minst for betydelig forurensing, som følge av grunnstøtingen.

Dagbladet forsøkte å få de to tiltalte i tale, men begge avslo å kommentere saken tiltalen eller si noe om rettssaken.

Etter reglene I tillegg til å erklære seg uskyldig hevdet kapteinen at han forholdt seg til internasjonale lover og regler i forbindelse med oppankring, og hendelsene som følge av at ankerfestet glapp og skipet havnet på skjærene.

De tiltalte stiller med hver sin forsvarer og to tolker hver.

Et solid presseoppbud følger rettssaken, som ventes å ta sin tid da alt som sies må oversettes.

I tillegg ønsker aktoratet å innkalle flere i mannskapet som vitner, foruten teknisk ekspertise og vitner til grunnstøtingen.

Formiddagen gikk med til å belyse de faktiske forhold rundt eierskapet og operatør, hvorfor skipet kom til Norge og ankret opp på den aktuelle plassen utenfor Langesund, og hvem som var på vakt både før under og etter grunnstøtingen.