Fikk ikke hjelp

En 17 år gammel afghansk gutt trakk kniv og stakk den flere ganger i kroppen til en 16 år gammel medelev i skolegården på Grefsen i Oslo. 17-åringen, som nå er siktet for drapsforsøk, har tidligere truet medelever med kniv. Han har forgjeves ventet på psykologhjelp, hjelp som skolen har anbefalt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De to guttene hadde hatt en krangel gående om en bagatell siden sist fredag. Men jeg trodde aldri noe som dette ville skje, sier Maria Bashir (17), elev ved Grefsen vidergående skole.

Hun går i klassen til 16-åringen og kjenner godt 17-åringen. Maria karakteriserer dem begge som «greie» gutter. Hun ville aldri forestilt seg den ene som en potensiell drapsmann.

Dette er bagatellen det snakkes om: Den afghanske gutten ertet noen jenter sist fredag. Pakistaneren blandet seg inn - og så startet krangelen. Konflikten fortsatte i går - og endte med at 16-åringen måtte opereres ved Ullevål sykehus etter at han var stukket i mage og lår.

Ikke første gang

17-åringen som i går ble siktet for drapsforsøk, har vært involvert i trøbbel før.

I fjor deltok han i en alvorlig slåsskamp med en av sine norske medelever. Bakgrunnen da skal, ifølge rektor Jan Lenz, ha vært en konflikt av rasistisk karakter. Et tjuetalls vitner uttalte dengang at afghaneren hadde kniv.

- Det ble aldri funnet noen kniv. Afghaneren sa han hadde løftet opp mobiltelefonen sin i ren refleks, og at denne var blitt tatt for å være en kniv. Vi så alvorlig også på den affæren. Blant annet hadde vi mange møter med barnevernet, guttene ble utvist et par dager, og vi gjeninnførte inspeksjoner i skolegården, sier Lenz.
Reaksjonen i skolegården er likevel en helt annen. Elevene mener at ledelsen ved skolen valgte å dysse ned knivaffæren. Mange mener at hadde noe mer blitt gjort den gang, ville de vært spart for det som skjedde i går.

- Skolen slo jo aldri ordentlig ned på det! Vi så jo kniven! I etterkant har spesielt de yngste elevene vært redde, sier Christer Westberg (17).

Fikk ikke hjelp

Den 17-årige drapssiktede gutten ble anbefalt å få psykologisk hjelp etter den konflikten han var involvert i i fjor. På grunn av ressursmangel ved Pedagogisk-psykologisk tjeneste fikk han aldri hjelp.

- Skolen hadde mange møter med barnevernet og representanter fra flyktningetaten etter fjorårets konflikt ved skolen. Denne episoden, sammen med det faktum at gutten har hatt en svært traumatisk oppvekst, gjorde at vi i fellesskap anbefalte at han burde fått hjelp fra bydelens PP-tjeneste. Etter det vi kjenner til, fikk han det aldri, sier lektor Harald Skottene ved Grefsen videregående skole.
Leder for hele PP-tjenesten i Oslo, Karin Vereide, kan ikke si om denne saken ble nedprioritert eller ei.

- Slike saker er selvsagt taushetsbelagt. Alt jeg kan si, er at han kan ha stått på venteliste, sier Vereide til Dagbladet.

- Hjelp

Mange av elevene ved Grefsen videregående var vitner til gårsdagens oppgjør.

Rundt de to guttene sto en gjeng på fire- fem kompiser og fulgte med på kampen. I samme øyeblikk kom en kvinnelig elev helt tilfeldig til skolegården. Til Dagbladet forteller hun at hun så slåsskampen og gikk nærmere. Idet hun var et par meter fra dem, så hun 16-åringen ligge nede med 17-åringen over seg:

- Først så det ut som om han bare slo ham med knyttneven. Plutselig så jeg at han holdt en kniv i hånden. Han stakk den flere ganger inn i låret på den pakistanske gutten. Deretter begynte han å stikke ham i magen, sier jenta, som ønsker å være anonym.

Ifølge vitner greide den pakistanske gutten å slite seg løs og løp ut av skolegården.

På vei bort fra gjengen skreik han: «Hjelp! Han har kniv!» Men ingen torde å stanse den illsinte afghaneren. Like utenfor skoleporten nådde han igjen 16-åringen og fortsatte knivstikkingen.

Vitner sier han ga seg idet lærere og medelever i flokk ankom. Han ble straks ført inn på rektors kontor.
16-åringen, som fikk ti stikk mot mage og lår, er ikke livstruende skadd. Han er operert ved Ullevål sykehus og er i god form, opplyste politiet i går kveld.