Fikk ikke opp døra - på innsiden lå de døde oppå hverandre

34 mennesker mistet livet i den voldsomme brannen i et animasjonsstudio i Kyoto på torsdag. En 41 år gammel mann er mistenkt for å startet mordbrannen.

34 DØDE: 34 mennesker mistet livet i brannen i animasjonsstudioet i Kyoto på grunn av en 41 år gammel mann. Video: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag morgen brøt det ut brann i et animasjonsstudio i den japanske millionbyen Kyoto. 34 mennesker er bekreftet omkommet etter at en 41 år gammel mann skal ha tatt seg inn i resepsjonen, tømt to kanner bensin og tent på.

19 av de omkomne ble funnet i en trapp som ledet opp til en utgang på taket. På bildene av det utbrente bygget, er denne klart synlig. Men det er også synlig at denne døra er lukket.

Nettopp det kan ha kostet de 19 menneskene livet da de ble funnet «oppå hverandre» på innsiden av den lukkede døra.

Lot seg ikke åpne

Ifølge nyhetsbyrået Reuters trodde politiet først at døra ikke lot seg åpne fra innsiden, men mandag ble det klart at røyken og ilden spredde seg så raskt at de ikke rakk å få opp døra.

Mange spør seg nå hvordan nettopp det kunne skje - hvordan ilden kunne spre seg så raskt.

Lederen for den nasjonale kommisjonen for offentlig sikkerhet, Junzo Yamamoto, fortalte mandag at de nå jobber med å skape et fullstendig bilde av hva som skjedde.

- Men spørsmålet om hvordan vi skal forhindre at slike ting skjer igjen, er et spørsmål det er ekstremt vanskelig å svare på, sa han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer