Fikk jagerfly i garnet

Tom Rolund gjorde store øyne da han dro opp fangsten. - Trolig norsk jagerfly, sier ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Yrkesfiskeren Tom Rolund fra Kragerø gjorde store øyne under onsdagens garnfiske utenfor Jomfruland. I tillegg til sprell levende fisk kom også toppdekselet til en flycockpit opp fra havbunnen, melder lokalavisa Telemarksavisa (TA).

- Helt spesielt

Rolund skjønte at han hadde fått noe uvanlig i garnet idet han begynte å trekke det opp. Fangsten var nemlig uvanlig tung.

- Først da det var tre-fire meter igjen til overflaten så jeg cockpiten, sier han til Dagbladet.no.

- Jeg skjønte ikke hva det var en gang, men da jeg så buen og pleksiglasset så jeg at det var fra et fly.

Fiskeren lot være å trekke flydelene opp av vannet. Han tjoret i stedet toppdekselet til båten og slepte det i land.

- Det er jo ikke en dagligdags fangst, så det var en spesiell opplevelse. Tidligere har jeg fått mye rart i garnet - kjøleskap, søppel og påhengsmotorer - men aldri et fly, sier Rolund.

Trolig norsk

Sammen med vrakdelene kom også to skilt og noen kabler til overflaten. Det ene skiltet har påskriften «Jettison injection». Ifølge lokalhistoriker Carl Fredrik Monsen kan dette indikere at vrakdelene tilhører et jagerfly av typen «Thunderjet».

I så fall er dette trolig restene av et norsk jagerfly. Flere øyenvitner hevder ifølge avisa at de så et slikt fly krasje utenfor Telemark-kysten i 1955.

- Det kan godt tenkes, men det er umulig å si uten å ha sett delene, sier konservator Karl Kleve ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø til Dagbladet.no.

Gitt av USA

- Norge hadde veldig mange av denne typen, som også kalles F-84. Dette var den første flytypen vi fikk fra USA og Natos våpenhjelp. I 1951 og 1952 fikk vi til sammen 206 stykker. Thunderjet var det første jagerflyet som ble tatt ordentlig i bruk her i landet, sier Kleve.

Ifølge luftfartshistorikeren styrtet mange av disse flyene langs Norskekysten. I mange tilfeller omkom pilotene.

- Dette var en tidlig versjon jetfly, i tillegg til at mange av de norske pilotene hadde liten opplæring. Dette var ikke en særlig sikker flytype, sier konservatoren.

- De var i bruk fram til slutten av 1950-tallet. Da ble de ganske raskt skiftet ut med typen F86.

Museumsmat

Skien-forfatteren Bjørn Olsen synes også funnet er svært interessant. Olsen har tidligere skrevet boka «Norsk Luftfartshistorie», og han ser heller ikke bort fra at Tom Rolund har fisket opp et av Norges første jagerfly.

- Museer og andre historieinteresserte vil kunne gjøre seg verdifull bruk av dette materialet, sier han til TA.

- Ja, vi vil veldig gjerne vite mer om dette funnet, sier konservator Karl Kleve til Dagbladet.no.

I øyeblikket ligger flydelene tjoret fast på tre meters dyp ved Fiskebrygga i Kragerø.

THUNDERJET: Det er trolig deler fra et slikt fly som er blitt fisket opp i Kragerø.
JAGERFLY: Norge hadde til sammen 206 Thunderjet F-84.