GAMMEL KRIGER: Den pensjonerte amerikanske generalen David L. Grange leder det private sikkerhetsselskapet Osprey Global Solutions, og ville kjøpe KNM «Horten» med penger fra Det nasjonale overgangsrådet i Libya. Sikkerhetsselskapet driver også med våpenhandel rettet mot spesialstyrker, som Grange har lang militær erfaring fra. Foto: James Robinson
GAMMEL KRIGER: Den pensjonerte amerikanske generalen David L. Grange leder det private sikkerhetsselskapet Osprey Global Solutions, og ville kjøpe KNM «Horten» med penger fra Det nasjonale overgangsrådet i Libya. Sikkerhetsselskapet driver også med våpenhandel rettet mot spesialstyrker, som Grange har lang militær erfaring fra. Foto: James RobinsonVis mer

Fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya

Men pensjonert «Special Forces» general slet med betalinga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LES OGSÅ: Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt

(Dagbladet): Da borgerkrigen i Libya raste for full styrke, ville Forsvaret selge krigsskipet KNM «Horten» til et privat amerikansk sikkerhetsselskap. De skulle bruke skipet på oppdrag for den libyske opprørsledelsen i Det nasjonale overgangsrådet.

Opplysningene fremkommer i dokumenter Forsvarsdepartementet har holdt hemmelige frem til nå. Salget har vært skjult for den norske offentligheten inntil Dagbladet fikk tilgang til dokumentene.

SKULLE TIL LIBYA: Forsvaret ville selge marinefartøyet KNM «Horten» til et væpnet amerikansk sikkerhetsselskap med oppdrag i Libya, selv om Utenriksdepartementet bare noen måneder tidligere stanset et tilsvarende salg og sa at Norge ikke kan eksportere materiell eller tjenester til militær bruk i konfliktområder. Foto: Forsvarets mediesenter
SKULLE TIL LIBYA: Forsvaret ville selge marinefartøyet KNM «Horten» til et væpnet amerikansk sikkerhetsselskap med oppdrag i Libya, selv om Utenriksdepartementet bare noen måneder tidligere stanset et tilsvarende salg og sa at Norge ikke kan eksportere materiell eller tjenester til militær bruk i konfliktområder. Foto: Forsvarets mediesenter Vis mer

Norsk eksportlovgivning forbyr eksport av enhver vare, teknologi og tjeneste til militær bruk til områder hvor det er krig, krig truer eller til land hvor det er borgerkrig, uten spesiell godkjenning av utenriksdepartementet. Dette gjelder alle tjenester eller materiell man har grunn til å forstå kan komme til å bli brukt i en militær sammenheng.

Opplyste aldri UD Dokumentene viser at både den militære og politiske toppledelsen i Forsvaret var orientert om at marinefartøyet skulle selges til et privat væpnet sikkerhetsselskap finansiert av opprørsledelsen i en blodig borgerkrig. Men salget ble aldri forelagt Utenriksdepartementet for godkjenning.

Kontrakten ble undertegnet 8. juli 2011, da den blodige borgerkrigen raste på sitt verste, om lag tre og en halv måned før Muammar Kadhafi ble drept. Bare noen måneder tidligere grep daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre inn og stanset salget av det samme skipet til to nordmenn som skulle drive fiskerioppsyn utenfor Somalia. Nettopp fordi man fryktet at det kunne bli bevæpnet eller brukt militært mot pirater i området.

- Norge kan ikke eksportere materiell eller tjenester til militær bruk i konfliktområder, sa Støre.

ORIENTERT: Dokumentene som frem til nå har vært hemmelige, viser at hele toppledelsen i forsvaret var orientert om fartøysalget til borgerkrigen i Libya.
ORIENTERT: Dokumentene som frem til nå har vært hemmelige, viser at hele toppledelsen i forsvaret var orientert om fartøysalget til borgerkrigen i Libya. Vis mer

Likevel, kort tid senere, skrev Forsvaret under kontrakten med amerikanerne.

Ledet spesialstyrkene Kjøperen var sikkerhetsselskapet Osprey Global Solutions, som ledes av den pensjonerte amerikanske generalen David L. Grange. Kjøpesummen på 7,5 millioner dollar (om lag 46 millioner kroner), skulle finansieres av Det nasjonale overgangsrådet i Libya.

I USA er Grange en kjent kriger, med bakgrunn som øverstkommanderende for USAs spesialstyrker (SOCOM). Han har selv tjenestegjort i spesialstyrkene Delta Force, Special Forces og Ranger Regiment. 67-åringen kjempet som elitesoldat under Vietnamkrigen, og som sjef for Delta Force-styrken under den amerikanske invasjonen av Grenada. Før han pensjonerte seg i 1999, ledet han de amerikanske styrkene i Bosnia, Kosovo og Makedonia.

Sikkerhetsselskapet Osprey Global Solutions har sin hovedbase med egne trenings- og skytefelt i den amerikanske delstaten North Carolina. Selskapet har også spesialisert seg på produksjon og salg av våpen og utstyr til militære elitestyrker, spesialpoliti og «sivile som krever dyktighet, presisjon og innovasjon for å utføre oppgaven».

Skrev brev til Barth Eide Da Osprey Global Solutions fikk kjøpe KNM «Horten», var det den amerikanske skipsmegleren Lager Yacht Brokerage som forhandlet frem kontrakten med Forsvarets logistikkorganisasjon. Dokumentene Dagbladet har fått tilgang til viser at både forsvarssjef Harald Sunde og den politiske toppledelsen i Forsvarsdepartementet var orientert om salget. Skipsmegleren skrev selv direkte til daværende forsvarsminister Espen Barth Eide og ba om mer tid for å få finansieringen på plass. Da hadde de allerede fått tre utsettelser på fristen for å betale inn et forskudd på 4,6 millioner kroner.

BLODIG BORGERKRIG: Da Forsvaret skrev kontrakt med amerikanerne, raste borgerkrigen i Libya på sitt verste. Samme dag inntok opprørshæren byen Zintan sørvest for hovedstaden Tripoli. Foto: AFP/FLORENT MARCIE/NTB Scanpix
BLODIG BORGERKRIG: Da Forsvaret skrev kontrakt med amerikanerne, raste borgerkrigen i Libya på sitt verste. Samme dag inntok opprørshæren byen Zintan sørvest for hovedstaden Tripoli. Foto: AFP/FLORENT MARCIE/NTB Scanpix Vis mer

Megleren forklarer at general Grange er i Libya og at han sammen med partnerne i overgangsrådet fremdeles er fast bestemt på å kjøpe KNM «Horten». Overgangsrådet skal ifølge megleren ha modifisert sin kontrakt med det amerikanske sikkerhetsselskapet, der det norske skipet nå skal utstyres som hospitalskip til bruk for humanitær støtte og «akutte medisinske operasjoner». På dette tidspunktet hadde Forsvaret mistet tålmodigheten, og kansellert kontrakten med amerikanerne.

«LYB (megleren) betalte ikke innen fristen, men har bedt om utsettelse tre ganger, henholdsvis fra 26. august til 16. september, fra 18. september til 14. oktober og fra 15. oktober til 22. november. LYB meddelte 23. november at gjeldende kontrakt heller ikke var mulig å overholde denne gang. Forsvaret meddelte derfor LYB at de ikke lenger var bundet av kontrakten», skrev til slutt Forsvarsdepartementet 23. mars 2012 i et hemmelig orienteringsskriv til statssekretær Roger Ingebrigtsen med kopi til forsvarssjef Harald Sunde.

I orienteringen skriver forsvarsdepartementet at de har vurdert saken som en materiellforvaltningssak «uten noen form for sikkerhetspolitiske forhold knyttet til den».

KNM «Horten» ble til slutt solgt og levert til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global, som Dagbladet tidligere har avslørt opererer fra en postkasse på et jorde utenfor London. Det samme selskapet fikk kjøpe seks tidligere missiltorpedobåter av Forsvaret, som i dag inngår i den paramilitære flåten til den beryktede nigerianske krigsherren Government Ekpemupolo. Forsvaret sier de føler seg lurt, mens Utenriksdepartementet har bedt britiske myndigheter holde igjen KNM «Horten» for å hindre at også dette fartøyet blir brukt til paramilitær virksomhet.

LES OGSÅ: Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria