STORHANDLER: Roger Jensen driver Roger Jensen Trading & co, og er en av forsvarets største oppkjøpere av brukt materiell. Foto: Øistein Norum Monsen
STORHANDLER: Roger Jensen driver Roger Jensen Trading & co, og er en av forsvarets største oppkjøpere av brukt materiell. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Fikk millionbot for militær-eksport

En kongsbergmann og en norsk-eritreer er bedt om å punge ut tre millioner kroner for å ha eksportert militære lastebiler til Eritrea. De to vedtar ikke foreleggene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I mai fortalte Dagbladet om Kongsberg-mannen Roger Jensens handel med militære lastebiler. Jensen er en av Forsvarets største oppkjøpere av utrangert materiell, men i 2014 skrev FNs sanksjonskomité for Somalia og Eritrea en rapport der de dokumenterte at Jensen drev utstrakt eksport av militært utstyr fra Norge til Eritrea.

Til tross for avsløringen sa Forsvarsdepartementet til Forsvaret at de ikke kunne utestenge Jensen fra sine auksjoner eller salg.

Saken har ligget på PSTs bord siden FN-rapporten kom, og nå er de klare med en foreløpig konklusjon.

Både Jensen og hans norsk-eritreiske samarbeidspartner, Tekeste Tesfamicael, er ilagt forelegg på 500.000 kroner hver. I tillegg er begge ilagt inndragning av én million kroner hver. Alternativt må de i fengsel i 120 dager.

- Denne saken dreier seg om både brudd på eksportkontrollen for å utføre militært utstyr og brudd på embargoen mot Eritrea. Den er jo der for å forhindre at Eritrea skal ruste opp militært. Det ser vi alvorlig på, sier Martin Bernsen i PST til Dagbladet

Saken vokser FN innførte i 2009 embargo mot Eritrea etter at landet angrep Djibouti. Landet er også i en fastlåst konflikt med Etiopia, som de løsrev seg fra i 1991. Ifølge FNs sanksjonskomité er landet en ødeleggende kraft i regionen, blant annet ved å ha tette forbindelser til terrorgruppa al-Shabaab i Somalia. Mange omtaler president Isias Afwerkis styre som et terror-regime.

I mai 2012 spurte Roger Jensen Utenriksdepartementet (UD) om lov til å selge lastebiler til Eritrea. Svaret var et blankt «nei». Men FNs observatører fulgte med, og dokumenterte hvordan Jensen likevel sendte 17 lastebiler fra Drammen til Emiratene. Der ble kjøretøyene lastet om og sendt til et forsvarsanlegg i Eritrea. Disse 17 lastebilene hadde Jensen kjøpt fra det danske forsvaret. Men nå har saken vokst.

- Vi mener det er utført flere enn de 17 som startet saken. Det er ved to anledninger utført og importert til Eritrea. Totalt kan det dreie seg om noe i overkant av 50 kjøretøy. Det er lastebiler fra både det danske og det norske forsvaret, sier statsadvokat Marit Bakkevig til Dagbladet.

De 17 lastebilene Dagbladet tidligere har omtalt ankom et militæranlegg i Eritrea i november 2012. Minst 33 andre biler skal ha blitt sendt i omtrent samme periode.

Rettssak Roger Jensen ønsker ikke å uttale seg, og Tekeste Tesfamicael besvarte i går ikke Dagbladets henvendelser. Begge er representert av advokatfirmaet Wexels i Skien.

- Forelegget er ikke vedtatt, for han kjenner seg ikke igjen i gjerningsbeskrivelsen og mener at det ikke har skjedd noe straffbart, sier Jensens advokat Morten Wexels til Dagbladet.

Dermed er det duket for full rettssak.

- I løpet av mars sender vi saken til retten. Den bør kunne komme opp før sommeren, sier Bakkevig til Dagbladet.

Hun sier at saken er viktig å forfølge av flere årsaker. Blant annet har Norge en folkerettslig forpliktelse til å forfølge brudd på FNs våpenembargoer.

BILDEBEVIS: Jensen sørget for at lastebilene han kjøpte fra forsvaret i Danmark og Norge ble malt gule for at de ikke skulle se så militære ut. Her er lastebilene fotografert på havna i Dubai av FN. Foto: FN
BILDEBEVIS: Jensen sørget for at lastebilene han kjøpte fra forsvaret i Danmark og Norge ble malt gule for at de ikke skulle se så militære ut. Her er lastebilene fotografert på havna i Dubai av FN. Foto: FN Vis mer