Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fikk én million i strømregning

Elisabeth Damsgaard (70) bodde på sofaen i stua for å unngå skyhøy strømregning. Men da fakturaen kom før påske, lød kravet på 1043573 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg tenkte: «I himmelens navn - dette må jo være kontonummeret». Men så kikket jeg bak på fakturaen, og så utregningen, forteller 70-åringen til Dagbladet.

Bak på arket sto det blant annet at hun hadde brukt strøm for vanvittige 526000 kroner de seks første ukene i år.

Bodde i stua

Damsgaard fikk sjokkregningen fra Hafslund Strøm rett før påske, etter at hun solgte boligen på Høvik i Bærum for å flytte til en mindre leilighet. Normalt har hun mellom 3000 og 4000 kroner i strømutgifter per kvartal, og i vinter hadde hun virkelig spart på strømmen.

- I den kaldeste perioden bodde jeg på sofaen i stua for å slippe å varme opp alle rommene. Dessuten fyrte jeg med ved, og vasket opp for hånd framfor å bruke maskinen, sier Damsgaard.

Ble ikke hørt

Men på tross av en rekke henvendelser til Hafslund per telefon for å rette på feilen, har hun ikke nådd fram med klagen.

- Jeg forstår at det er gjort en feil, men de må sørge for at folk kan nå fram til dem. Jeg klarer meg, men jeg tenker på alle de som er mindre ressurssterke enn meg. Jeg sto i telefonkø så lenge at kontantkortet mitt gikk ut, sier pensjonisten.

- Det er holdningen jeg reagerer på - de bryr seg ikke om eldre mennesker. Det er ikke alle av oss som har Internett.

- Fortjener kjeft

Informasjonsdirektør Frode Geitvik i Hafslund-konsernet legger seg fullstendig flat etter fakturaflausen.

- Vi har 600000 kunder, og da blir det dessverre noen feil. Men dette skal vi rydde opp i umiddelbart, sier Geitvik.

Han har full forståelse for at 70-åringen reagerer på at hun ikke har nådd fram med klagen.

- Det har vært voldsom belastning på kundetelefonen nå som regningene har gått ut i posten, og det er vanskelig å bemanne for de ekstreme toppene.

Når det er sagt: Gjør vi slike blemmer som dette, så har vi godt av å få kjeft i media, sier Geitvik til Dagbladet.

OPPGITT: Elisabeth Damsgaard fikk før påske en strømregning som var 300 ganger høyere enn vanlig. 70-åringen reagerer sterkt på at hun ikke har kommet gjennom på kundetelefonen til Hafslund Strøm for å rette feilen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media