Fikk navn og nummer på dødskaprer

To og et halvt år før terrorangrepene i USA, fikk CIA fornavnet og telefonnummeret til flykapreren som skal ha styrt United Airlines rute 175 inn i World Trade Center.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I mars 1999, allerede to og et halvt år før terrorangrepene i USA, fikk amerikansk etterretning fornavnet og telefonnummeret til Marwan al-Shehhi, flykapreren som skal ha styrt United Airlines rute 175 inn i World Trade Centers søndre tårn.

CIA fikk opplysningene av den tyske etterretningstjenesten, som snappet opp navnet og telefonnummeret mens de avlyttet telefonen til den Hamburg-baserte islamistiske militante Mohamed Heidar Zammar, skriver Washington Post. De skal ha spurt CIA om å starte oppsporingen

USA feilet

Flere amerikanske og tyske tjenestemenn mener USA sviktet da de skulle følge opp tipset fra den tyske etterretningstjenesten. Mens tyskerne selv anså opplysningene som svært verdifulle, skal ikke CIA ha fulgt opp før etter terrorangrepene 11. september 2001.

Navnet og nummeret til Marwan al-Shehhi kunne ha ført CIA avslørende nært terrorangrepet tidlig i planleggingsfasen - og hele 16 måneder før al-Shehhi og fetteren Mohammed Atta (den antatte hovedmannen bak terrorangrepene) reiste fra Hamburg til USA for å starte flyopplæring der.

- Etter å ha mottatt tipset, bestemte CIA seg for «Marwan» sannsynligvis var en av Osama bin Ladens medarbeidere, men de sporet han aldri opp, sier en amerikansk tjenestemann til Washington Post.

- Tyskerne ga oss navnet Marwan og et telefonnummer, men vi var ikke i stand til å finne noe. Det var et uregistrert telefonnummer i de Forente Arabiske Emirater som han var kjent for å bruke, sier en annen tjenestemann.

I etterkant av tipset skal Marwan al-Shehhi ha referert til World Trade Center i samtaler med en bibliotekar i Hamburg.

- Det vil bli tusener av døde. Dere vil alle tenke på meg, skal han ha sagt, i følge tyske myndigheter.

Like etterpå skal han sammen med Mohammed Atta ha sendt flere e-poster til en rekke flyskoler i USA for å undersøke hvordan de kunne bli elever.

Skarp kritikk

Etter 11. september har det amerikanske føderale politiet FBI og etterretningsorganisasjonen CIA fått knallhard kritikk for ikke å ha sett sammenhengen mellom en rekke tips og informasjonsfragmenter de fikk i forkant av terrorangrepene. Kongressens etterforskningskommisjon etter angrepene har konkludert med at myndighetene overså konkrete muligheter til å hindre eller avsløre terrorplanene ved å nekte kaprerne innreise da de til slutt kom til USA.

- Den uavhengige undersøkelseskommisjonen har mottatt informasjon om det tyske tipset i 1999, og etterforsker temaet aktivt, sier kommisjonens leder Philip Zelikow til Washington Post.

Mer informasjon om kaprerne finner du i denne oversikten, laget av det amerikanske TV-nettverket ABC.

11. SEPTEMBER: To og et halvt år før terrorangrepene i USA, tipset tysk etterretning om den ene dødskapreren som er pekt ut som piloten i det ene flyet som traff World Trade Center.
FIKK TIPS: CIA fikk fornavnet og telefonnummeret til Marwan al-Shehhi (t.v.), men fulgte ikke opp. Sammen med den antatte hovedmannen Mohammed Atta (t.h) planla al Shehhi terror angrepene fra en leilighet i Hamburg før de sammen gikk på flyskole i USA.