- Fikk nei, og misbrukte klipp med Nina Owing i skrytevideo

Justisdepartementet brukte arkivvideo likevel. Beklager overfor NRK.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ledelsen i NRK krevde i ettermiddag at Justisdepartementet umiddelbart fjerner et klipp med Dagsrevyens nyhetsanker Nina Owing fra departementets skrytevideo med justisminister Anders Anundsen om politi- og sikkerhetsarbeid.

Departementet fortalte tidligere i dag å ha brukt 50 000 kroner på videoen, og at 13 000 var betaling til NRK for klipp fra Dagsrevyen.

- Departementets kommunikasjonsavdeling fikk et klart og tydelig nei på en skriftlig henvendelse i juni i år om å bruke dette arkivmaterialet. Da opplyste kommunikasjonsavdelingen at de skulle bruke innslaget til intern informasjon.

- Men uansett formål hadde svaret blitt nei av den entydige grunnen av NRK aldri tillater ekstern bruk av våre nyhetsankere av hensyn til vår integritet. Allikevel har altså departementet valgt å bruke dette klippet, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk i NRK til Dagbladet.

Kalbakk selv er på jobbreise i England, og har ikke blitt klar over oppmerksomheten rundt Anundsen-videoen før i dag.

Det var publiseringsredaktør Stein Bjøntegård som gjorde Justisdepartementet oppmerksom på tyveriet og ba dem fjerne innslaget fra videoen.

Beklaget direkte
Få minutter etter at Dagbladet har snakket med Kalbakk, sender han følgende sms tilbake:

- Justisdepartementet har beklaget overfor oss at de har brukt klipp av Nina Owing uten tillatelse, og lover å fjerne dette så snart som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet har vært i kontakt med Justisdepartementets kommunikasjonsavdeling som omtaler bruken av Owing-klippene som en glipp.

- Det er korrekt, slik Per Arne Kalbakk sier, at bildene av nyhetsankerene var unntatt fra rettighetene til å benytte innslagene fra NRK. Dette er en glipp fra vår side. Og det beklager vi på det sterkeste. Denne delen av innslaget fra NRK er nå fjernet, skriver Gunnar A. Johansen i en epost.

Videre skriver Johansen at nyhetsinnslagene var tiltenkt bruk i interne presentasjoner. Departementet skulle videre få bruke klippene på sin hjemmeside når filmen var ferdig klippet.

- Vi har fått tillatelse til samtlige klipp som er i filmen, men i arbeidet overså vi de tre sekundene med Owing. Det beklager vi sterkt og det var selvsagt vårt ansvar. Derfor har vi nå fjernet innslaget så fort det har latt seg gjøre.

- Departementet har tøyd det langt Når det gjelder departementets bruk av øvrig NRK-materiale, er det ikke i juridisk strid med avtalen mellom NRKs arkivavdeling og Justisdepartementet.

- Men reglene er tøyd langt og på en måte som vi ikke forutså. Nå skal vi presisere i egne regler om at NRK-materiale ikke skal brukes i politiske budskap - slik det allerede står at klipp ikke skal brukes i kommersiell reklame, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk til Dagbladet.

Han har gått gjennom med øvrige nyhetsledelse og arkivledelsen i NRK hva som har skjedd i denne saken.

- Vi har fått to skriftlige henvendelser fra Justisdepartementets kommunikasjonsavdeling i juni i år om kjøp av arkivmateriale. Den første henvendelsen svarte vårt arkiv ja til etter gjeldende regler for bruk hos andre enn våre samarbeidende nyhetsorganisasjoner. Da skrev departementet at klippene skulle brukes i en informasjonsvideo på regjeringen.no.

- Er dette materialet brukt  på en akseptabel måte utfra NRK-standard ?

- At departementets video ble publisert på regjeringens eget nettsted, slik det ble lagt fram i den første henvendelsen, er greit for oss. Men videoen slik den framstår, gjør at vi må tydeliggjøre våre regler for ekstern bruk av arkivmateriale. Vi hadde ikke sett for oss at det skulle bli brukt på en slik måte. Det er ikke NRKs intensjon å tillate bruk av vårt arkiv til politisk budskap. Som lærdom kommer vi derfor til å presisere det i egne regler, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk i NRK.

Han regner ikke med at det er aktuelt for NRK å kreve mer penger enn de 13 000 kronene som ble avtalt for det tillatte materialet.

- Nei, ikke til å misforstå.
I henvendelse nummer to til NRK-arkivet, skrev Justisdepartementet at Nina Owing-klippet var ønsket til intern presentasjon.

Altså ikke til offentliggjøring på regjeringen.no.

- Slik jeg har lest vårt svarbrev, var NRKs nei ikke til å misforstå, sier Kalbakk.

Begge kjøpshenvendelsene var undertegnet to medarbeidere i departementets kommunikasjonsavdeling.

TV2 angrer på salget Også TV2 har bidratt med klipp til den mye omtalte videoen.

- Min holdning er at vi ikke burde ha sendt klippet i utgangspunktet, ettersom det ble brukt til det som vi oppfatter som politisk reklame. Filmen er ikke en opplysningsfilm, den er ren markedsføring, sier Jan Ove Årsæther, nyhetsredaktør i TV2.

Årsæther sier at tjenesten justisdepartementet har benyttet seg av er noe kanalen har for å imøtegå etterspørselen ute i det offentlige rom etter TV2s klipp.

Derfor er summen justisdepartementet har betalt for TV2s materiale relativt liten.

- De har oppgitt 7000 og jeg har ingen grunn til å tvile på det. Pengene vi tar for slike tjenester er for å betale utgiftene knyttet til produksjonen, sier Jan Ove Årsæther.

 MISBRUKT:  Justisdepartementet fikk skriftlig nei til å bruke innslag med Dagsrevyens nyhetsanker, men gjorde det likevel i justisminister Anders Anundsens skrytevideo. ARKIVFOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET.
MISBRUKT: Justisdepartementet fikk skriftlig nei til å bruke innslag med Dagsrevyens nyhetsanker, men gjorde det likevel i justisminister Anders Anundsens skrytevideo. ARKIVFOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET. Vis mer