Fikk overdose av bedøvelse

TRONDHEIM (Dagbladet): Kvinnen var på sykehuset for å rette på ei skulder, da hun fikk en overdose bedøvelse og sluttet å puste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den dramatiske hendelsen fant sted ved Innherred sykehus i Levanger i slutten av juli i år. Saken er meldt til Fylkeslegen i Nord-Trøndelag av sykehusledelsen, som ser svært alvorlig på det som skjedde.

Overdose

Kvinnen kom til sykehuset for å få rettet på ei skulder som var kommet ut av ledd. Det i utgangspunktet enkle inngrepet ble dramatisk da hun fikk en overdose bedøvelse og det ikke var noen motgift i umiddelbar nærhet.

- Bedøvelsen som ble brukt er ikke den mest vanlige medikamentblandingen. Derfor lå motgiften lenger unna enn det som er trygt, opplyser sjeflege Torgeir Schmidt Melbye til Dagbladet.

Han mener at det aldri var fare for kvinnens liv, selv om hun ble bevisstløs og sluttet å puste.

Ingen mén

- Det ble med en gang satt i verk tiltak for å hjelpe henne å puste. Til slutt fikk hun også motgift, og hun har ikke fått varige men av det som skjedde, sier sjeflegen.

Han erkjenner likevel at det kan virke skremmende når et i utgangspunktet enkelt inngrep blir så dramatisk.

- Vi har tatt tak i dette og bedret våre rutiner. Motgift skal alltid være innen armlengdes avstand, sier Schmidt Melbye.

Pasientombud Kjell Vang sier til NRK Nord-Trøndelag at han er fornøyd med måten sykehuset har håndtert denne saken på i ettertid.