FRUSTRERT:  Krimforfatter Jan-Erik Fjell sier det var mye jobb å bevise til Europark at han ikke når opp til automatene. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
FRUSTRERT: Krimforfatter Jan-Erik Fjell sier det var mye jobb å bevise til Europark at han ikke når opp til automatene. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Fikk parkeringsgebyr fordi han ikke nådde opp til knappen

- De har en arroganse som er helt vill, sier krimforfatter Jan-Erik Fjell om EuroPark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg er ikke redd for å ta en diskusjon, men det er kanskje mange andre i min situasjon som ikke gjør det like lett. Da er det lettere og gi seg og betale, sier krimforfatter Jan-Erik Fjell.

Rullestolbrukeren nådde ikke opp da han skulle trekke parkeringslapp utenfor kjøpesenteret Moss Amfi. Det endte med et parkeringsgebyr på nesten 800 kroner.

Saken ble først omtalt i Fredrikstad Blad.

For høy I utgangspunktet er det gratis parkering på handikapplassene utenfor kjøpesenteret, men det er kun lov å stå der i tre timer. Fjell fikk ikke tak i billetten som skulle bevise når han ankom senteret.

- Jeg la det blå kortet i frontruten. Så ille kan det ikke være, at de ikke forstår tegningen da, sier Jan-Erik Fjell til Dagbladet.

Vanligvis når Fjell opp til parkeringsautomatene, men denne var spesielt høy.

- Jeg var tilbake etter to timer, men gebyret hadde blitt skrevet ut etter et kvarter, sier han.

- Mye jobb Fjell er frustrert over behandlingen han fikk da han kontaktet EuroPark for å få frafalt gebyret.

- De har en arroganse som er helt vill. Jeg vet det er vanskelig å nå gjennom når de først han bestemt seg, sier han.

EuroPark krevde at Fjell gikk til fastlege og fikk bevist at han ikke kunne nå opp til knappen.

- Jeg sendte en mail og linket til en artikkel som viser bilde av hele meg. Men det holdt ikke. Jeg måtte få dokumentasjon fra fastlegen, og det tar jo to uker å få bestilt time der, sier Fjell oppgitt.

Han forstår at parkeringsvakten skrev ut boten, men mener EuroPark kunne gitt seg tidligere.

- Det gikk i orden, men det var forferdelig tungvint. Det var mye jobb bare for å bevise at jeg ikke når opp. Jeg synes det var veldig frekt, sier han.

Finnes ikke lavere maskiner EuroPark sier de ikke kan gjøre noe med at automatene er for høye.

- Vi kan ikke få knappene lenger ned. De finnes ikke lavere maskiner på markedet, sier kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch i EuroPark.

Han mener det var riktig av saksbehandler å kreve dokumentasjon av Fjell.

- Vi må jo få en bekreftelse. Det er bevist at hvis en rullestolbruker sitter med front mot automaten når han ikke opp, men hvis han sitter med siden mot automaten, så når han opp. Saksbehandler antok at dette var tilfellet, sier Gleditsch.

De måtte dermed få bevist at Fjell ikke nådde opp på grunn av armlengden.

- Jeg kan ikke se at han har blitt utsatt for noen dårlig behandling av den grunn. Så snart vi fikk bekreftet tilfellet, så frafalt vi kravet, sier Gleditsch.