Flykaos:

Fikk sjokk på Gardermoen

Camilla Bernal og sønnen Axel fikk sjokk da de måtte vente i åtte timer på Gardermoen, uten tilgang til mat og drikke.

REAGERTE: Flere reagerte på kaoset da de ankom flyplassen. Foto: Privat
REAGERTE: Flere reagerte på kaoset da de ankom flyplassen. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Da Camilla Bernal (48) og sønnen Axel (19) landet på Gardermoen etter å ha reist fra Cape Town, ble de møtt med åtte timer ventetid og store folkemengder. Familieduoen ble sjokkert over forholdene på flyplassen.

- Dette kunne vært gjort på en helt annen måte, sier Camilla til Dagbladet.

Til Hamar Arbeiderblad, som omtalte saken først, forteller Camilla at hun har bodd i Cape Town i over 20 år, mens sønnen Axel studerer i England. De befinner seg nå på karantenehotell ved Helsfyr.

Folk sto tett i tett

Til Dagbladet forteller Camilla at problemene oppsto så fort de landa på norsk jord.

- Inne i ankomsthallen var det stappfullt med mennesker. Det var både eldre og småbarnsfamilier. Jeg ble fortalt at det var sju fly som landet i løpet av 45 minutter.

Videre forteller hun at hun møtte på en eldre mann som også hadde reist fra Sør-Afrika.

- Han skulle besøke en datter i Moss og hadde reist i rundt 20 timer. Det var ingen som tilbudte han noe hjelp eller en stol å sitte på.

I tillegg til mye venting var det store folkemengder og Camilla forteller at folk sto skulder til skulder.

- Man forventer ikke å bli eksponert for mer smittetrykk når man ankommer Gardermoen, enn man har vært i løpet av 18 måneder i Afrika. Det virker veldig unødvendig.

ÅTTE TIMER: Camilla og Felix måtte vente åtte timer på Gardermoen. Foto: Privat
ÅTTE TIMER: Camilla og Felix måtte vente åtte timer på Gardermoen. Foto: Privat Vis mer

Etter passkontrollen måtte Camilla og Axel vente i et fullstappet rom i fem timer. Deretter ble de ført ned til bagasjehallen sammen med en vekter. Der måtte de stå og vente bak et sperrebånd i to timer til de en etter en fikk hente bagasjen, ifølge Camilla.

- Det var merkelig at vi måtte stå i to timer og vente på at vi kunne hente bagasjen som var 50 meter unna, forteller hun.

Avdelingsleder for kommunikasjon og samfunnskontakt, Gurli Høeg Ulverud, hos Avinor mener folk burde være forberedt på lange ventetider.

- Det har vært veldig mye skriverier i pressen rundt dette med forventede køer, så jeg tror de fleste som reiser kjenner til at det er en risiko og hva som er årsaken. Skal man på karantenehotell er det enda flere ventesoner og flaskehalser man må gjennom, forteller Ulverud.

KØ: Camilla og Axel måtte stå lenge i kø. Foto: Privat
KØ: Camilla og Axel måtte stå lenge i kø. Foto: Privat Vis mer

Ikke tilgang på mat eller drikke

Etter fem timer venting var flere personer både sultne og tørste.

- Det var ingen som kom med noe vann. Da vi gikk med vekter til bagasjehallen spurte jeg om hun kunne kjøpe noe mat eller drikke til oss. Men hun sa bare at det var noe hun ikke hadde lov til, uten å gi noe videre forklaring, forteller Camilla.

Avinor har tidligere forklart at det skal være tilgang til en automat ved ankomst, men 48-åringen forteller at dette ikke stemmer.

- Det var først tilgang til automat etter fem timer, men dette gjaldt ikke for oss som skulle på karantenehotell. Vi sto samlet bak sperrebånd.

Ulverud forteller at det skulle vært vann tilgjengelig og reisende skulle hatt muligheten til å kjøpe mat og drikke.

- Det finnes automater med drikke og snacks i bagasjehallen. De er utplassert godt synlig. Alle skal kunne benytte dem, også de som blir fulgt av vekter. Hva som skjedde i dette konkrete tilfellet er det dessverre ikke lett å svare på, sier Ulverud og legger til at hun ikke kan svare på hvorfor reisende ikke fikk tilbud om vann.

Camilla forteller at det ble kaos så fort de kom av flyet og hun mener at dette kunne blitt gjort på en mye enklere måte.

- Hvorfor er det nødvendig å holde folk på små sperrede områder med politieskorte og sperrebånd? Hvorfor blir man behandlet som en kriminell mens man forsøker å følge reglene, lurer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer