Fikk sms fra togfører på rødt lys

- De sms-et om togtider og sånn. Verste togulykke i USA på 15 år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den verste togulykken i USA på 15 år har satt i sving heftige spekulasjoner om togføreren var opptatt med å skrive tekstmeldinger mens det fullsatte metrotoget kjørte mot rødt lys og kolliderte med et godstog utenfor Los Angeles i rushtrafikken fredag ettermiddag.

Togføreren er blant de 26 omkomne, og mobilen hans er ikke funnet i vrakrestene.

Etterforskerne i havarikommisjonen NTSB (National Transportation Safety Board) sjekker nå om det har vært noen sms-er eller samtaler på togførerens mobil minuttene før ulykken.

Det var 220 passasjerer om bord. 135 ble skadet. 40 av dem er fortsatt registrert som hardt skadet.

67 km/t

Forstadstoget dro fra Union stasjon i sentrum av Los Angeles klokka 15.35 lokal tid fredag, og smalt rett i et motgående godstog fra selskapet Union Pacific ved Chatsworth utenfor millionbyen noen minutter seinere. Passasjertoget hadde en fart på 67 kilometer i timen i frontkollisjonen.

En talskvinne for ulykkestogets eierselskap Metrolink var tidlig ute og ga togføreren skylda for ulykken allerede dagen etter. Mandag trakk hun seg fra jobben.

Det var en lokal radiostasjon som først kunne fortelle at noen ungdommer hadde fått en tekstmelding fra togføreren ett minutt før det smalt.

 VERSTE SIDEN 1993:  Ulykkestoget ved Chatsworth utenfor Los Angeles ble slynget utenfor skinnegangen. Foto: AP/SCANPIX
VERSTE SIDEN 1993: Ulykkestoget ved Chatsworth utenfor Los Angeles ble slynget utenfor skinnegangen. Foto: AP/SCANPIX Vis mer

Ifølge Los Angeles Times hevder flere unge togentusiaster at de har fått den samme sms-en fra togføreren med melding om hvor og når toget hans skulle møte neste passasjertog.

- Sms-et om togtider og sånn

- Sønnen min og flere venner er veldig toginteresserte, og de vil kjøre tog selv når de blir voksne. De har blitt godt kjent med togføreren på denne Metrolink-ruta, og på fredagene pleide de å utveksle sms-er om togtider og sånn med mannen, sier mor til en 14 år gammel gutt.

Havarikommisjonen har notert historien om sms-ene, men vil ikke ha noen mening om saken før alle fakta om togførerens mobilbruk er registrert.

- Vi har hørt slike historier før om togførere som har vært opptatt med mobilen. Samme type historie gikk etter en togkollisjon i Boston nylig. Og den var ikke riktig, sier Kitty Higgins, medlem av havarikommisjonen.

Ikke ATS

Først vil kommisjonen få bekreftet om signalene fungerte som de skulle. Togføreren skulle ha fått varsel med gule og røde lys gjennom fire signalpunkter før det smalt.

Men ulykkestoget i Los Angeles hadde ikke automatisk togstopp (ATS).

Fikk sms fra togfører på rødt lys

- Jeg tror denne teknologien ville ha avverget ulykken, sier Higgings om systemet, som lenge har vært i bruk på norsk jernbane.

De rutinemessige lydopptakene fra førervogna har uansett avslørt at noe var unormalt i minuttene før ulykken.

Da skal togføreren og konduktøren normalt prate sammen. Praten i førervogna blir tatt opp i trafikksentralen, men opptakene er blanke fra ulykkestoget.

Kommisjonen skal først finne ut om det var forbindelsen til sentralen som falt ut. Konduktøren overlevde kollisjonen, og etterforskerne venter på på at han skal bli frisk nok til å forklare seg.

LA-ordføreren roet ned

Ulykken har sådd tvil om det er sikkert å kjøre tog og bane i Los Angeles. I dag kjørte LA-ordfører Antonio Villaraigosa selv ulykkesstrekningen for å vise at også de andre av byens 17 millioner innbyggere trygt kan bruke tog.

Den verste togulykken i USA i nyere tid skjedde i Mobile i Alabama høsten 1993. Da mistet 47 mennesker livet etter at et Amtrak-tog havnet i en elv.

En taubåt hadde kollidert med en jernbanebro, og nattoget til Miami braste inn i den ødelagte skinnegangen i over 100 kilometers fart.

SKJÆRER LØS: Redningsmannskaper skjærer løs de forvridde vognrestene etter togkollisjonen utenfor Los Angeles fredag.