Film eller fakta

George W. Bush har fått med sine fiender i krigen mot Michael Moore. De liker ikke måten han forteller sannheten på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er krig nå.

Selv en norsk forsvarsminister ville hatt problemer med å kalle det noe annet. Filmskaperen Michael Moore har til og med opprettet sitt eget «war room» slik Bill Clinton gjorde i sin tid. Der jobber informasjonsrådgivere og jurister døgnet rundt med å tilbakevise kritikken mot Moore og hans film, «Fahren-heit 9/11».

Og kritikken kommer fra uventet hold. Allerede etter den overraskende Cannes-prisen tidlig i vår kunne man merke omslaget i europeisk presse. Liberale aviser som engelske The Guardian begynte å gå protestbedriften Moore etter i sømmene, og da raknet det både her og der. Kjernen i kritikken syntes å handle om liv og lære: Arbeidersønnen fra Flint, Michigan, hadde glemt sine røtter og sendte datteren på privatskole.

Men etter

den amerikanske premieren på «Fahrenheit 9/11» har kritikerne gått hardere til verks. Hver påstand, hver minste opplysning, er blitt sjekket og dobbeltsjekket av journalister som så gjennom fingrene med at landets president gikk til krig på feilaktig grunnlag. Kommentatorer, som deler Moores ønske om å fjerne Bush, rynker likevel på nesa av at en filmregissør tar i bruk filmdramaturgiens sentimentale virkemidler. Vel er de enige i budskapet, men må han spre det på en så vulgær og unyansert måte? Er Moores lemfeldige omgang med fakta noe bedre enn Bushs propaganda? spør de selvrettferdige liberalerne som føler seg uvel i slikt brautende selskap.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.