Filmer i fare

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det er en skjebnens ironi at omtrent samtidig med filmskaperen Ivo Caprinos død kommer meldingen om at hans første fargefilmer er så ødelagte at de bare kan framvises i svart-hvitt. Norsk filminstitutt er informert, og ønsker å redde filmene. Men instituttet har ikke penger til å restaurere dem med moderne teknologi, og det er fare for at flere filmer i farger, både Caprinos og andre, vil være tapt for alltid.
  • Fargefilmen representerte et betydelig sprang i utviklingen av filmkunsten, og det er av stor kulturhistorisk verdi å bevare dem for ettertida. Det er ikke av samme verdi å arkivere dem i svart-hvitt fordi det er fargene som representerer det unike i denne sammenheng. Når Filminstituttet nå beklager seg over pengemangel, handler det om kulturtiltak av stor betydning. Pengene til restaurering bør derfor kunne skaffes til veie, slik at vi unngår den åpenbare skandale.