UTBRODERTE IKKE: Tidligere statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen (t. h.), tidligere NSB-sjef Einar Enger (i midten) og initiativtaker Knut R. Johannessen - alle fra den nye grupperingen Rygge Airport as - var i dag på besøk hos Olav Thon. Sammen med Orkla er Thon en av hovedeierne i Rygge sivile lufthavn as.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
UTBRODERTE IKKE: Tidligere statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen (t. h.), tidligere NSB-sjef Einar Enger (i midten) og initiativtaker Knut R. Johannessen - alle fra den nye grupperingen Rygge Airport as - var i dag på besøk hos Olav Thon. Sammen med Orkla er Thon en av hovedeierne i Rygge sivile lufthavn as. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Finanskjendiser vil overta Rygge flyplass: Sonderte i det skjulte med DNB

Tok strategiske telefoner til DNB-topper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I juni eller juli i år, mens debatten raste om en forestående nedleggelse av Rygge flyplass, tok Knut R. Johannessen en strategisk telefon.

- Vi har hatt følere ute i forhold til DNB, forteller Johannessen nå til Dagbladet.

I spillet som pågår om flyplassen, er DNB en nøkkelaktør. Banken er største långiver til Rygge sivile lufthavn as', med et lån på 385 millioner kroner ved årsskiftet.

Piloten og investoren Knut R. Johannessen er initiativtaker til den nye grupperingen Rygge Airport, som vil drive flyplassen videre etter at styret i Rygge sivile lufthavn as i mai vedtok nedleggelse fra 1. november. Orkla og Olav Thon er største eiere i Rygge sivile lufthavn as.

- Ny informasjon

Ifølge Johannessen har samtalene hans på telefon med DNB fortsatt gjennom sommeren. Han har ikke orientert Rygge sivile lufthavns eiere Olav Thon og Orkla om samtalene med DNB.

- Vi ønsket å undersøke dette for egen del, forklarer Knut R. Johannessen. I formiddag møtte han Orkla og Olav Thon på et møte hos sistnevnte.

- Det er helt ny informasjon. Og det er interessant at det er Dagbladet som orienterer meg om det, sier Orklas kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli sent i ettermiddag.

NY INFORMASJON: - Det er helt ny informasjon. Og det er interessant at det er Dagbladet som orienterer meg om det, sier Orklas kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli (t.h.) om Rygge Airports telefonsonderinger med DNB. Her sammen med Olav Thon (t.v) etter møtet med den private grupperingen Rygge Airport i dag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NY INFORMASJON: - Det er helt ny informasjon. Og det er interessant at det er Dagbladet som orienterer meg om det, sier Orklas kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli (t.h.) om Rygge Airports telefonsonderinger med DNB. Her sammen med Olav Thon (t.v) etter møtet med den private grupperingen Rygge Airport i dag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Aksepterer flyseteavgiften

Blant investorene som er med i Rygge Airport er finanstungvektere som Riulf Rustad og Jan Petter Sissener, og tidligere DNB-sjef Svein Aaser. Tidligere Ap-statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen er styreleder.

Til forskjell fra dagens eiere, aksepterer Rygge Airport flyseteavgiften. Det var denne avgiften som gjorde situasjonen kritisk, da den fikk Ryanair til å bestemme seg for å droppe Rygge.

- Vi ser veldig annerledes på framtidsutsiktene og forutsetningene for å drive videre. Jeg konstaterer at det er bygget opp et marked på 1,6 millioner reisende årlig. Det er utgangspunktet, sier Johannessen til Dagbladet.

FINANSMANN: Til dagens møte hos Olav Thon kom også Riulf Rustad (t.v.), her sammen med Knut R.  Johannessen. De er begge med i Rygge Airport. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
FINANSMANN: Til dagens møte hos Olav Thon kom også Riulf Rustad (t.v.), her sammen med Knut R.  Johannessen. De er begge med i Rygge Airport. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

- Lojale i DNB

Johannessen forteller at sonderingene med DNB begynte i juni eller juli. Da ringte han selv til styreleder i DNB Næringsmegling Anders Lægreid og konserndirektør for storkunder Harald Serck-Hanssen. Dagbladet har ikke fått kontakt med de to.

Johannessen karakteriserer tonen som «ytterst profesjonell».

- Fra min side handlet det om gjeldssituasjonen selskapet befinner seg i, og hvilke utsikter banken har videre for dette engasjementet i og med at vi har visst om nedleggelsen. Svaret var at de ønsket å vise lojalitet til sin nåværende kunde og ikke kunne gå inn i slike samtaler nå. Jeg tar hatten av for DNBs ytterst profesjonelle måte å håndtere denne henvendelsen på, sier Knut R. Johannessen.

Han opplevde likevel ikke å ha blitt avvist av DNB.

- Orienterte sporadisk

- Jeg opplevde dem som ikke avvisende, men som imøtekommende på den måten at de hadde en profesjonell interesse i å lytte og høre hva slags tanker vi gjorde oss, forteller Johannessen.

I etterkant har han kontaktet Lægreid to-tre ganger.

- Jeg har holdt dem, om ikke løpende orientert, så sporadisk, på mitt initiativ. De har vel fått en telefon en gang i måneden, sier han.

«Vi kan dessverre ikke gå i detaljer på enkeltkunder i media», kommenterer DNBs kommunikasjonsdirektør Even Westerveld, som opplever at dialogen har vært god med selskap og eiere.

Johannessen svarer slik på om Rygge Airport vil greie å drive lønnsomt, med samme gjeldsbyrde som i selskapet som driver flyplassen i dag:

- Det er ikke vi som skylder penger. Det er altfor tidlig å ta stilling til hvordan dette skal struktureres.

Ville ikke utbrodere

Etter dagens møte uttrykte Thon og Orkla skuffelse over at Rygge Airport ikke la fram sine planer om framtidig drift av flyplassen. Orkla regner med å ha tapt 171 millioner kroner på Rygge sivile lufthavn. Thon sa han var villig til å selge for ei krone. Knut R. Johannessen synes møtet var greit og informativt.

- Vi hadde ikke noe ønske om å utbrodere planene våre i dette møtet.

- Hva kan du si om planene deres?

- Vi ønsker å overta flyplassdriften som et «going concern» [finansuttrykk for å drive videre uten at det er utsikter til avvikling eller konkurs, red. anm.] fra 1. november, sier Johannessen.

Vil ha krafttak

For at Rygge Airport skal lykkes vil han ha følgende betingelser på plass:

- Skal vi klare å få det til, må alle gode krefter som ønsker sivil flyplass på Rygge samle seg om et felles krafttak, sier Johannessen, og ramser opp: Investorer, myndigheter og styrende politikere på Stortinget og i regjeringen.

Han svarer slik når Dagbladet spør om DNB er villig til å gi noen gjeldsreduksjon, hvis Rygge Airport as overtar:

- Det er ikke opp til meg å ta stilling til en gjeldsreduksjon, det er ikke vi som skylder DNB penger, sier han.

Slike diskusjoner med DNB må inntil videre tas av Orkla- og Thon-eide Rygge sivile lufthavn as.