UT MOT #METOO: Alexandra Haudemann-Andersen mener metoo-kampanjen kan gi feil inntrykk av bransjen. Foto: SEB
UT MOT #METOO: Alexandra Haudemann-Andersen mener metoo-kampanjen kan gi feil inntrykk av bransjen. Foto: SEBVis mer

#metoo:

Finansmekler ut mot metoo-kampanje. Arbeidslivsdirektør: - Det er trist

Alexandra Haudemann-Andersen har sett seg lei på metoo-kampanjen.

(Dagbladet): Kampanjen #metoo har den siste tida satt i gang debatten om seksuell trakassering og overgrep i en rekke bransjer. Flere og flere kommer nå på banen og deler sine historier og krever slutt på slike overtramp.

Men ikke alle er like positive til kampanjen. Alexandra Haudemann-Andersen, mekler i investeringsbanken SEB i Hong Kong og datter til investor Jan Haudemann-Andersen, kaller debatten en «mannevond mediehype».

- Overhøvling

I en kronikk i Dagens Næringsliv skriver hun at det hele har endt opp som en total overhøvling av mannsdominert bransjer.

Selv jobber Haudemann-Andersen i den mannsdominerte finansbransjen og skriver i kronikken at hun tar sterkt avstand fra forskjellsbehandling, men understreker derfor at hun ikke liker måten menn blir framstilt i media om dagen.

«Det er flott at ukultur kommer fram i lyset, uavhengig av kjønn, og at vi kan ha en åpen dialog rundt dette. Men hvem snakker mennenes sak? Jeg mener denne debatten har utviklet seg til en virvelvind av politisk korrekthet, som drar med seg rubbel og bit av situasjoner som samlet sett ikke skaper et korrekt bilde av arbeidslivet i Norden i 2017», skriver hun i DN.

I et annet intervju i samme avis sier Haudemann-Andersen at hun blir skremt av ytterliggående feminister som skriker høyt i media og tøyer grensene

Det var den amerikanske skuespilleren Alyssa Milano som i oktober startet kampanjen #metoo på Twitter. Dette skjedde etter at flere kvinner sto fram og fortalte at de har blitt utsatt for trakassering og overgrep av den kjente Hollywood-produsenten Harvey Weinstein.

Kampanjen har spredt seg i sosiale medier, og kvinner over hele verden har benyttet seg av den.

- Trist

Arbeidslivsdirektør i Finans Norge, Runa Opdal Kerr, syns det er trist at Haudemann-Andersen stempler kampanjen som ytterliggående feminister som skriker høyt i media.

- Mange av dem som står fram har opplevd uakseptable hendelser og det må ikke bagatelliseres. Jeg tror de fleste menn vet at de ikke driver med trakassering og overgrep, og det vet kvinnene også, sier Kerr til Dagbladet.

BAGATELLISERES: Runa Kerr i Finans Norge mener det er viktig at Metoo ikke bagatelliseres. Foto: Finans Norge
BAGATELLISERES: Runa Kerr i Finans Norge mener det er viktig at Metoo ikke bagatelliseres. Foto: Finans Norge Vis mer

I motsetning til Haudemann-Andersen er hun ikke bekymret for at kampanjen skal skremme kvinner bort fra en karriere i finansnæringen.

- Våre studier viser at 54 prosent av kvinnene som studerer økonomi ønsker seg til denne bransjen. Metoo kampanjen er med på å synliggjøre at det er ok å si fra – det vil jenter som vurderer å begynne i bransjer med mange mannlige ledere sette pris på, sier Kerr og fortsetter:

- Det er mange kvinner som står fram, og det skal vi ta på alvor. Det er viktig at det settes fokus på dette.

- Ingen «mediehype»

Også kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim, reagerer på innlegget i Dagens Næringsliv.

- Jeg tror hun har misforstått kampanjen. Det er ingen som sier at alle menn trakasserer kvinner. Det er helt riktig at likestillingen i Norge har kommet langt, men det betyr ikke at det ikke finnes strukturer som må bekjempes, sier Sørheim til Dagbladet.

Sørheim er uenig beskrivelsen «mediehype» og viser til at dette har startet på arbeidsplassene.

- Det er dette som kjennetegner en reel folkebevegelse, sier hun og fortsetter:

- Den gjennomgående tonen i innlegget er at vi må beskytte mennene. Men de fleste menn er vel så glad for kvinner for at det settes fokus på dette.

Bare denne uka har flere kvinner i forskjellige yrkesgrupper engasjert seg og i løpet av to døgn samlet 487 kvinnelige norske skuespillere seg i en gruppe på Facebook, hvor de utvekslet sine historier. Torsdag skrev Aftenposten at1100 kvinnelige musikere krever nulltoleranse for seksuell trakassering, hvorav 150 forteller om personlige erfaringer.

Dagbladet har gjentatte ganger prøvd å oppnå kontakt med Haudemann-Andersen, uten å lykkes.