Finanstilsynet er lei DNBs nettbankproblemer: - I ytterste konsekvens kan man bli fratatt konsesjonen

- Det som nå skjer, er ikke holdbart.

(Dagbladet): Storbanken DNB har hatt store problemer med sine nettbanktjenester de siste månedene. Bare i mars var nettbanken nede minst seks ganger, og Dagbladet kjenner også til flere tilfeller med nedetid så langt i april.

Så seint som tirsdag kveld var DNBs betalingstjeneste Vipps nede i flere timer som følge av tekniske problemer.

Etter flere meldinger om problemer med DNBs nettsider, nettbank og betalingssystemet Vipps, kom Finanstilsynet til slutt på banen 16. mars. Det etter at nettbanken gikk ned som følge av problemer med bankens lagringssystemer.

- Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen.

Ba om skriftelig redegjørelse

Som følge av hendelsene ba Finanstilsynet om en skriflig redegjørelse fra den norske storbanken, og sa samtidig at de hadde en løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsakene samt sikre at de nødvendige tiltakene ble iverksatt.

Steffensen understreket samtidig at IKT-forskriften stiller tydelige krav til innrapportering av alvorlige hendelser, og sa at det er bankenes ansvar at de tekniske løsningene fungerer tilfredsstillende og er stabile.

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB sier til Dagbladet at selskapet melder om hvert eneste avvik. Han viser til en redegjøresle DNB har sendt inn til Finanstilsynet, der banken har listet opp en del tiltak de vil følge for å forbedre situasjonen.

- Kan miste konsesjon

Ifølge P4, som omtaler redegjørelsen som en tiltaksplan, lover DNB nå at de skal rydde opp etter IT-problemene som har fulgt selskapet de siste månedene.

- Vi vil følge opp at DNB iverksetter og treffer tilstrekkelig tiltak for å bedre driftssstabiliteten framover, sier Olav Johannesen, seksjonsleder for IT og betalingstjenester for Finanstilsynet til P4.

Han sier ifølge P4 at de vil følge nøye med på DNBs oppfølging av tiltaksplanen og sier de i ytterste konsekvens kan tvinge banken til å gjennomføre tiltak.

- I ytterste konsekvens kan man se for seg at foretak kan bli fratatt konsesjonen, men det tror jeg sitter langt inne, sier Johannesen.

- Ikke holdbart

IKT-Norge har også vært sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for «samfunnskritisk infrastruktur» og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

- Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sa administrerende direktør Heidi Austlid til NTB tidligere i år.

- Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderte hun i mars

Verken Finanstilsynet eller DNB hadde anledning til å kommentere saken overfor Dagbladet onsdag kveld.

- Ikke så mye trøbbel

Dagbladet snakket med DNBs kommunikasjonsrådgiver Dalsbø tirsdag. Han svarte da slik på Dagbladets spørsmål om «hvorfor det er så mye trøbbel med Vipps»:

- Nå vil ikke jeg si at det har vært så veldig mye trøbbel for Vipps, men vi beklager at tjenesten har vært nede enkelte ganger den siste tiden som følge av vedlikehold og tekniske problemer.

- Men det har vært tre episoder på en drøy måned?

Til dette spørsmålet svarte Dalsbø slik på e-post, etter å ha undersøkt saken:

«Episoden den 2. april dreide seg om en feil hos Evry som førte til at nesten alle bankene i Norge opplevde problemer», og «De andre feilene var relatert til våre (og våre underleverandørers) systemer som førte til at komponenter gikk ned.»

- Men nettbanken har det vært altfor mye trøbbel med den siste tida. Det er vi de første til å innrømme, sa Dalsbø.

Han understreket at betalingstjenesten Vipps og DNBs nettbank er to forskjellige ting.

Kunde-irritasjon

Dalsbø sa at det ikke var så mye «trykk» fra kundene tirsdag, men at det den siste tida har vært noen tilfeller av irritasjon.

- Den siste tida har en del kunder vært irriterte på oss, på grunn av at nettbanken har vært nede, og i de tilfellene Vipps har vært nede, opplever vi at det er noen kunder som ikke har vært fornøyde med oss, sa Dalsbø.

- Vi har full forståelse for at kundene er frustrerte når våre systemer ikke fungerer slik de skal, sier Dalsbø.