Finn 5 feil i din arbeidsstilling

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Skjermen står foran vinduet

PLAGER: Du kan bli blendet, og det blir vanskeligere å lese på skjermen. Synsforstyrrelser, øyesvie, kløe og hodepine er vanlige plager.

RÅD: Plasser arbeidsbordet riktig i forhold til vinduer. Unngå lysrefleks i skjermen eller for mye lys i rommet. Skjermens bakgrunn bør være så rolig som mulig, uten forstyrrelser fra vindu, speil eller lamper.

2. Skjermen er for høyt plassert

PLAGER: Dette gir en unaturlig arbeidsstilling, og det blir vanskelig å lese på skjermen. Hodepine, smerter i rygg, nakke og skuldrer er vanlig.

RÅD: Skjermens øvre del bør være under øyehøyde. Få skjermen lavere, og senk gjerne bordet. Skråstill skjermen slik at flaten står naturlig i forhold til blikket, omtrent som når du leser en avis.

3. For langt mellom øyne og skjerm

PLAGER: Synsforstyrrelser, øyesvie, kløe, hodepine, smerte og ubehag i nakke og skuldrer.

RÅD: Test ut med skjermen påslått og en tekststørrelse som passer deg. 50 til 70 centimeters avstand mellom øyne og skjerm er vanligvis riktig.

4. Musa er for langt unna

PLAGER: Stor avstand mellom mus og arm og/eller dårlig støtte til armene øker sjansen for musesyke. Musesyken gir smerter og stivhet i hånd og underarm.

RÅD: Ha god underarmsstøtte på arbeidsbordet, fra albuen og fram til hånda. Lær deg hurtigkommandoene på tastaturet for å unngå å bruke mus. Plassen bør være så stor på arbeidsbordet at begge armene kan hvile foran tastaturet. Ikke bruk gamle bord med innebygde tastaturbrett.

5. Stolen står for lavt

PLAGER: Hvis stolen er for lav, eller bordet for høyt, kan det oppstå smerter i nedre del av ryggen. Smerter i nakke og skuldrer er også vanlig.

RÅD: Sørg for at du har en god stol med støtte for korsrygg og nakke, som er lett å justere.

ANDRE PLAGER: Andre plager som kan oppstå er hudplager i ansiktet på grunn av støv og statisk elektrisitet. Stress og dårlig ventilasjon er også et stort problem. Flere av plagene kan bli kroniske hvis man ikke søker behandling og endrer arbeidsstilling raskt.

ANDRE RÅD: Forsøk å unngå stress og tidspress. Effektiviteten blir ikke bedre av syke arbeidere. Bryt opp arbeidsrutinen. Ikke sitt lenge i samme stilling. Ta pauser.

Kilder: Forsker Knut Inge Fostervold og lege Knut Skyberg, professor Ewa Wigaeus Tornquist ved Arbetslivsinstitutet i Sverige.